Powyższe pytanie problemowe było tematem lekcji przygotowanej i przeprowadzonej przez uczniów podczas  zajęć SKN realizowanych w ramach kursu Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie pod opieką Joanny Herman -  nauczycielki matematyki w   Gimnazjum nr 2 w Olsztynie.

 

Autor: Ksawery Stojda

Więcej ciekawych lekcji na blogu autora

Autor: Ksawery Stojda

Więcej ciekawych lekcji na blogu autora

Dziś do mojej kolekcji w Akademii Uczniowskiej lekcja, jakiej po mnie nie spodziewalibyście się: odrobina religii, historii starożytnej, sporo astronomii i trochę geografii.

Nie obchodząca Świąt uczennica przyszła w Wielką Sobotę na lekcję jak co tydzień, ale zażądała świątecznego tematu.

Autor: Ksawery Stojda

 

Dołącz do dyskusji na blogu autora

 

W Akademii uczniowskiej jednym z częściej wykonywanych doświadczeń przez młodych biologów jest badanie produktów fermentacji drożdży. Zestawy doświadczalne jakie przygotowują uczniowie są różne, w jednych powstający gaz napełnia gumowy balonik, w innych daje się zaobserwować mętnienie wody wapienne. Samo doświadczenie można modyfikować na wiele sposobów, odnajdując przy tym powiązania z innymi dziedzinami wiedzy, nie tylko wiedzy.

 

Grupa docelowa: Uczniowie gimnazjum i szkoły średniej

 

Autor: Ksawery Stojda

Więcej ciekawych lekcji na blogu autora

 

Lekcja zainspirowana pytaniem postawionym przez ucznia:
„Gdy wyglądamy przez okienko samolotu, to wydaje się, że horyzont zagina się po bokach trochę ku dołowi. Wydaje nam się tak, czy to dlatego, że Ziemia jest okrągła?”
Moja odpowiedź: „a czy ja wiem? Sprawdźmy, narysujmy, policzmy!”

Autor: Ksawery Stojda

Więcej ciekawych lekcji na blogu autora

Doświadczenie:
Sporządzamy przekroje piankowych stożków. Badamy kształt krawędzi przekroju (krzywych stożkowych) przy pomocy odcisku na papierze milimetrowym. Porównujemy to z analitycznym (kartezjańskim) i klasycznym (euklidesowym) przedstawieniem tych krzywych.

 

Autor: Kasawery Stojda

Dołącz do dyskusji na blogu autora

 

Niech lekcja ta będzie ilustracją „oportunizmu dydaktycznego” — jak można wykorzystywać przypadkowo nadarzające się okazje. Ale nie… — szkoła musi mieć plan i program i je realizować zgodnie z zapisanym harmonogramem.

 

Autor: Ksawery Stojda

Dołącz do dyskusji na blogu autora

 

Dziś do mojej kolekcji w Akademii Uczniowskiej kolejne zajęcia z cyklu „wakacyjna nauka dla przedszkolaków” — piłeczkami tenisowymi robimy doświadczenie Rutherforda.

 

Lekcja: Gdzie ukryty jest cukier.

 

Kiedy wyjaśniamy na lekcji mechanizm fotosyntezy, uświadamiając uczniom, że jego efektem jest glukoza, nie sprawdzamy doświadczeniem czy rzeczywiście tak jest.  Przy tym temacie zazwyczaj wykonywane są doświadczenia, które wyjaśniają jakie czynniki mogą przyspieszyć lub spowolnić proces fotosyntezy. A co z cukrem? No właśnie, ten cukier gdzieś tam jest.

 

Grupa docelowa:

Uczniowie gimnazjum i szkoły średniej

 

Cele edukacyjne: