Program realizowany przez:
Czy można huśtać się ze słoniem?
Powyższe pytanie problemowe było tematem lekcji przygotowanej i przeprowadzonej przez uczniów podczas zajęć SKN realizowanych w ramach kursu Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie pod opieką Joanny Herman - nauczycielki matematyki w Gimnazjum nr 2 w Olsztynie.
Rekomendacja eksperta CEO Włodzimierza Gapskiego: Zaproponowany przez uczniów eksperyment fizyczny do zilustrowania i wyjaśnienia pojęcia matematycznego (proporcjonalność odwrotna), to oryginalny i interesujący pomysł, a jednocześnie bardzo dobry przykład integracji międzyprzedmiotowej. Realizując doświadczenie uczniowie odkrywają, że siła przyłożona do dźwigni dwustronnej jest odwrotnie proporcjonalna do długości jej ramienia. Bardzo ciekawe i atrakcyjne dla uczniów, choć być może niezbyt precyzyjne ( o jaką huśtawkę chodzi?) jest pytanie problemowe „Czy można huśtać się ze słoniem?”. Inspiracją do pomysłu na zajęcia było zadanie z podręcznika GWO do matematyki dla klasy I.
Temat zajęć- pytanie problemowe: Czy można huśtać się ze słoniem?
Źrodło: Podręcznik Matematyka dla klasy 1 gimnazjum. GWO
Hipoteza sformułowana przez uczniów: Możemy huśtać się ze słoniem, jednak przy odpowiednich odległościach
Opis doświadczenia:
Instrukcja do doświadczenia przygotowana przez uczniów ( fragment karty pracy)
- Weź linijkę, przedmiot o znanej masie do 50 g i długopis/ołówek. Na linijce z jednej strony połóż przedmiot o znanej masie, a po przeciwnej długopis. Linijkę umieść na brzegu stołu i delikatnie przesuwaj do momentu aż się przechyli. Odczytaj wtedy na linijce odległość od brzegu stołu do przedmiotu o znanej masie.
- Oblicz korzystając ze wzoru masę długopisu.
m*r=M*R
m –waga długopisu,
M – waga przedmiotu (o znanej masie)
r – odległość długopisu od brzegu stołu,
R - odległość przedmiotu o znanej masie od brzegu stołu
- Podobnie oblicz wagę innego przedmiotu;
- Przyjmij, że człowiek waży 50 kg, a słoń 5 ton i siedzi w odległości 5 m od punktu podparcia. Oblicz jak daleko od punktu podparcia siedzi człowiek, który jest w równowadze ze słoniem.
Uwagi eksperta - informacje dla nauczycieli, którzy chcą powtórzyć eksperyment:
Celem doświadczenia jest praktyczne zastosowanie wzoru na dźwignię dwustronną do ważenia przedmiotów. Eksperyment pozwala dostrzec uczniom zależność między masą przedmiotu a długością ramienia dźwigni, na którym umieszczono ważony przedmiot. Przeprowadzenie eksperymentu zgodnie z powyższą instrukcją nie gwarantuje jednak poprawnego wyznaczenia nieznanej masy przedmiotu. Po wykonaniu obliczeń warto zważyć przedmiot i porównać jego masę z otrzymanym wynikiem. W takim przypadku lepiej byłoby zbudować dźwignię o dłuższej belce. W tym celu można posłużyć się dłuższą linijką opartą na ołówku. Warto także wykorzystać proste przyrządy, które można znaleźć w każdej szkole: wagi laboratoryjne lub statywy, a do pomiarów wykorzystać odważniki. Przykłady różnych tego typu konstrukcji można znaleźć na stronie WWW pod niżej podanym adresem http://www.google.pl/search?q=d%C5%BAwignia+dwustronna&hl=pl&rlz=1W1SUNC_plPL364&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=EV1CT4T5G8qa-wakhOXnBQ&sqi=2&ved=0CEEQsAQ&biw=1024&bih=540 (data dostępu 20.02.2012 )
Wtedy łatwiej porównać obliczoną i rzeczywistą masę przedmiotu, a uzyskany wynik pozwoli nie tylko zweryfikować poprawność wzoru, ale także przekona uczniów o jego użyteczności. Należy pamiętać również o tym, że masa i ciężar to pojęcie, których nie można stosować zamiennie.
Zmienne występujące w doświadczeniu:
1.Jakie zmienną/wielkość będziemy zmieniać? (zmienna niezależna)
Przedmioty do ważenia
2. Jaką zmienną/wielkość będziemy mierzyć - obserwować? (zmienna zależna)
Odległości od punktu podparcia
3. Czego w naszym eksperymencie nie będziemy zmieniać? (zmienne kontrolne)
Przedmiotu o znanej masie do 50g oraz linijki
Proponowany sposób dokumentacji uczniowskiej:
Wnioski z doświadczenia
Czy wyniki doświadczenia są zgodne z hipotezą? TAK
Uzasadnienie: Potrzebna jest odpowiednia odległość, bo między punktem podparcia
a człowiekiem musi być 500 m.
Podstawa programowa
Matematyka
7. Równania. Uczeń:
- zapisuje związki między wielkościami za pomocą równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym związki między wielkościami wprost proporcjonalnymi i odwrotnie proporcjonalnymi;
- rozwiązuje równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą;
6. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń:
- wyznacza wskazaną wielkość z podanych wzorów, w tym geometrycznych i fizycznych.
Fizyka
1. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń:
- wyjaśnia zasadę działania dźwigni dwustronnej, bloku nieruchomego, kołowrotu;
Komentarz eksperta
Prawidłowo wykonanie tego doświadczania na lekcji matematyki umożliwia sformułowanie wniosku opisującego związek między wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi. Uczniowie powinni zauważyć , że iloczyn wielkości odwrotnie proporcjonalnych jest stały, a więc jeżeli wartość jednej ze zmiennych rośnie k-razy, to wartość drugiej maleje tyle samo, czyli k-razy.