Program realizowany przez:
Teleturnieje we WZ w matematyce

Ciekawym rozwiązaniem, jakie pojawiało się przy tego typu formie WZ było dodatkowe zmodyfikowanie zasad, tak aby sama forma zabawy była nieco trudniejsza. Przygotowanie teleturnieju zawsze wiązało się z dużym wysiłkiem uczniów z grupy III, ale zawsze o takiej formie dobrze wypowiadali się uczniowie uczestniczący w grze.
Przykład 1.
Teleturniej jakie opracowali uczniowie pracujący pod opieką Magdaleny Drypy z gimnazjum z Kisielic odbiega od tych które możemy obejrzeć w telewizji. Składa się on z kilku konkurencji, przygotowanych pod wspólnym hasłem „remont pracowni matematycznej”.
Regulamin teleturnieju „REMONT”
Tematem przewodnim teleturnieju będzie remont pracowni matematycznej stąd zagadnienia:
- pola powierzchni wielokątów;
- zamiana jednostek;
- wyrażenia arytmetyczne;
- obliczenia procentowe.
Klasa zostanie podzielona (drogą losowania) na 6 grup trzyosobowych.
Teleturniej będzie podzielony na 6 rund.
Każda grupa wybiera po 1 zadania dla wszystkich.
Każda grupa ma do wybory zadania za:
1 punkt 2 punkty 3 punkty 4 punkty 5 punktów
1.1 2.1 3.1 4.1 5.1
1.2 2.2 3.2 4.2 5.2
1.3 2.3 3.3 4.3 5.3
Wszyscy rozwiązują zadania w określonym czasie
1 punkt 1 minuta
2 punkty 2 minuty
3 punkty 3 minuty
4 punkty 4 minuty
5 punktów 5 minut
Za błędnie rozwiązane zadanie luba brak rozwiązania grupa otrzymuje 0 punktów.
Za poprawnie rozwiązane zadanie maksymalną liczbę punktów.
Uczniowie rozwiązują zadania na kartkach, po określonym czasie zadania zbiera organizator.
Zadania sprawdza komisja i przyznaje punkty, wyjaśniając błędy.
Kwestie sporne rozstrzyga komisja.
Wygrywa grupa, która otrzyma największą liczbę punktów.
W przypadku remisu komisja organizuje dogrywkę wybierając zadanie. Grupa, która zrobi zadanie szybciej i bezbłędnie wygrywa.
Przykładowe zadania:
1.1 Mała puszka farby wystarczy do pomalowania 2m2 powierzchni. Ile m2 można pomalować mając do dyspozycji
a) 2 puszki b) 5 puszek c) 20 puszek
Odp. 4m2, 10m2, 40m2
1.2 Ile zapłacimy za wymianę lamp w sali matematycznej nr 29, jeśli jedna lampa kosztuje 69 zł?
Odp. 414 zł
1.3 W pracowni potrzeba 25,26 m listw podłogowych. Czy wystarczy 11 listw, jeśli jedna listwa ma długość 2,20 m?
Odp. Nie wystarczy.
2.1. Ile puszek farby musimy kupić jeśli chcemy pomalować powierzchnie 40m2, a jedna puszka wystarczy na pomalowanie powierzchni w kształcie kwadratu o boku 0,5m?
Odp. Musimy kupić 160 puszek farby.
2.2. W jedną ze ścianę wbito 40 gwoździ. Czubek gwoździa ma powierzchnie 1mm2. W pozostałe ściany wbito tyle samo gwoździ, tylko w ostatnią wbito ich 20. Ile razem powierzchni ścian pokryły czubki gwoździ?
Odp. Czubki gwoździ pokryły 140mm2 powierzchni ścian.
Ryc. 1. Kamil z gimnazjum w Kisielicach spisuje wyniki teleturnieju
Ryc. 2 Dyplom jaki przygotowali uczniowie z Kisielic
Przykład 2.
Nie każdy teleturniej musi być skomplikowany, świadczy o tym praca uczniów z gimnazjum nr 7 w Rudzie Śląskiej. Uczniowie pracujący pod opieką Haliny Siwek, opracowali teleturniej tematycznie związany z procentami, każdy z uczniów losował pytania za różną ilość punktów. Poniżej przykład takich pytań.
Ryc. 3 Teleturniej opracowany przez uczniów z gimnazjum nr 7 w Rudzie Śląskiej
Przykład 3.
Teleturniej opracowali również uczniowie z gimnazjum w Opatowie, pracujący pod opieką Bożeny Gąski.
Zasady teleturnieju:
Klasa podzielona na pary ( tak jak siedzą w ławce). Każda para otrzymuje trzy szanse i swój numer.
Pary odpowiadają na dwa pytania. Jeżeli nie odpowiedzą na żadne odpadają. Koniec rundy I.
Potem pary wyznaczają, kto ma odpowiadać. Zła odpowiedź – strata szansy.
Gra trwa tak długo, aż zostaną 4-5 par. Koniec rundy II (zwycięzcy otrzymują +).
Zwycięskie pary dobierają sobie pomocników z tych uczniów, którzy odpadli wcześniej. W ten sposób powstaje 4-5 drużyn, które grają w rundzie III.
Drużyny mają znowu trzy szanse. Drużyna, która pierwsza odpowie prawidłowo na pytanie, wskazuje kto ma odpowiadać. Zwycięska drużyna otrzyma (+), a para, która zwyciężyła w II i III rundzie (5).
Przykładowe pytania:
- Czy 1a to 10000m2?
- Czy 1ha to 10000m2?
- Czy a+b*h to wzór na pole trapezu?
- Czy kwadrat to prostokąt?
- Czy prostokąt to kwadrat?
- Czy równoległobok jest trapezem?
- Czy trójkąt rozwartokątny może być trójkątem równobocznym?
1.Oblicz pole kwadratu o boku długości 4 cm. Odp.16 cm2
2. Oblicz obwód kwadratu o boku długości 7cm. Odp.28 cm
3. Oblicz pole trójkąta o podstawie 3 cm i wysokości 7cm. Odp. 10,5 cm2
4. Oblicz obwód trójkąta równoramiennego o ramionach długości 8cm i podstawie długości 9cm. Odp. 25 cm
5. Zamień 200 a na ha. Odp. 2 ha
1. Oblicz pole trójkąta wiedząc, że podstawa ma 4cm a wysokość 8cm. Odp. 16cm2
2. Oblicz pole trójkąta wiedząc, że podstawa ma 5cm a wysokość ma 10cm.Odp25cm2
3. Oblicz pole trójkąta wiedząc, że podstawa ma 8cm a wysokość ma 6cm.Odp24cm2
4. Oblicz pole trójkąta wiedząc, że podstawa ma 7cm a wysokość ma 12cm.Odp42cm2
5. Oblicz wysokość trójkąta wiedząc, że pole ma 56cm2 a podstawa ma 12cm.Odp6cm
Zadania z podstępem
14. Oblicz pole trójkąta wiedząc, że przekątne mają 5cm i 6cm. Odp trójkąt nie ma
przekątnych.
15. Oblicz pole kwadratu wiedząc, że przekątne mają 5cm i 7cm. Odp kwadrat ma równe
przekątne.
16. Oblicz pole trójkąta prostokątnego wiedząc, że przyprostokątne mają 4cm i 7cm, a
trzeci bok ma 2cm. Odp. Z tych odcinków nie można zbudować trójkąta
Koło
- Podaj wzór na pole koła.? Odp: πr2
- Podaj wzór na obwód koła.?Odp:π
- Oblicz pole koła wiedząc, że promień wynosi 1cm.? Odp:3,14cm2
- Oblicz obwód koła wiedząc, że średnica wynosi 3cm.?Odp:9,42cm
Opracował Michał Szczepanik