Program realizowany przez:
Prezentować czy nauczać wzajemnie?

Celem realizowanych w kursie Au3 projektów uczniowskich jest rozwiązywanie problemów, które pozwalają uczniom przybliżyć i wyjaśnić pojęcia kluczowe z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Związane z tym działania zespołów projektowych obejmują między innymi planowanie i stosowanie procedur badawczych zgodnie z zasadami poznania naukowego.
Przygotowane przez uczniów doświadczenia mają nie tylko pomóc w rozwiązywaniu problemów badawczych, ale powinny stanowić istotny element wzajemnego nauczania, realizowanego z udziałem uczestników prezentacji projektu. W tym celu, do przygotowanych w podczas zajęć SKN doświadczeń (eksperymenty, obserwacje, zajęcia z pytaniem problemowym, gry), każdy zespół opracowuje karty pracy, które wypełniają uczniowie realizujący doświadczenia podczas wzajemnego nauczania.
W przypadku, gdy z uwagi na specyfikę prowadzonych badań i działań związanych z rozwiązaniem problemów badawczych, któryś z zespołów projektowych nie przygotował propozycji doświadczeń możliwych do realizacji podczas prezentacji projektu należy zaplanować przeprowadzenie wzajemnego nauczania w innej formie. Nie można wówczas ograniczyć się tylko do przedstawienia przebiegu prac nad projektem, omówienia uzyskanych wyników, sformułowanych wniosków i rozwiązania problemu badawczego. Stąd pytanie: Jak radzić sobie w tej sytuacji? Jak włączyć uczestników prezentacji w proces aktywnego nauczania-uczenia się, aby nie byli oni tylko biernymi obserwatorami i odbiorcami przekazywanych informacji? Poniżej kilka propozycji przedstawionych przez ekspertów przedmiotowych Au.
Danuta Sterna:
Uczestniczący w prezentacji uczniowie mogą:
- zaplanować własną wersję podobnego doświadczenia ( etapy doświadczenia, potrzebne materiały, przyrządy, pomoce),
- wypowiedzieć się na temat przewidywanych trudności w realizacji doświadczenia,
- opracować dokładny plan działań w doświadczeniu lub schemat (komiks) ilustrujący kolejne etapy doświadczenia.
Agnieszka Chołuj:
Uczestnicy prezentacji
- identyfikują zmienne, hipotezę i pytanie badawcze na podstawie informacji prezentowanych przez zespoły projektowe,
- przedstawiają inne propozycje badań wybranego problemu,
- podejmują próbę formułowania własnych hipotez i planowania sposobów ich weryfikacji.
Michał Szczepanik:
Etapy wzajemnego nauczania:
- wyjaśnienie pojęcia kluczowego,
- uczestnicy zajęć SKN prezentują przebieg prac nad projektem i kierują do uczestników prezentacji pytania związane z omawianymi zagadnieniami,
- uczniowie uczestniczący w zajęciach:
- określają czy formułowane pytanie jest hipotezą czy też problemem badawczym ( wtedy stawiają hipotezy)
- dyskutują na temat zmiennych w doświadczeniu prezentowanym przez zespół projektowy
- definiują zmienne, jakie pojawiały się przy omawianiu doświadczenia przeprowadzonego przez uczniów podczas prac projektowych
- przedstawiają propozycje modyfikacji projektu.
Włodzimierz Gapski:
Realizujący projekt uczniowie mogą zastanowić się nad:
- opracowaniem listy pytań i problemów do dyskusji prowadzonej z udziałem uczestników spotkania podczas trwania prezentacji,
- podjęciem próby, aby po przedstawieniu przebiegu prac projektowych i wyników prowadzonych badań (doświadczeń) uczestnicy prezentacji sformułowali rozwiązanie problemów badawczych (praca w grupach), a następnie porównali wyniki prac poszczególnych zespołów z wnioskami opracowanymi przez zespoły projektowe.
W przypadku pojawiających się rozbieżności mamy gotowy temat do dyskusji
- przeprowadzeniem przez uczestników prezentacji pomiarów, obliczeń, fragmentów (wybranych etapów) doświadczenia pozwalających na weryfikację sformułowanych wcześniej hipotez lub porównanie uzyskanych wyników z efektami pracy zespołów projektowych,
- zorganizowaniem krótkiego konkursu wiedzy, gry lub sprawdzianu wiadomości na temat zagadnień związanych z omawianym pojęciem kluczowym.
Niezależnie od zaplanowanego przez uczniów sposobu wzajemnego nauczania warto zasugerować im podjęcie próby przygotowania prostego doświadczenia związanego z prezentowanym pojęciem kluczowym, które przebiega zgodnie z zasadami i metodami badań naukowych, z wykorzystaniem obowiązującej w Au dokumentacji uczniowskiej.
Nie mniej istotny problem stanowi sposób prezentacji projektu szerszemu gronu odbiorców i stworzenie możliwości realizacji podobnego pomysłu przez potencjalnych naśladowców.
Oto propozycje możliwych sposobów upowszechniania osiągnięć uczniów:
- zamieszczenie informacji na blogu uczniowskim lub szkolnej stronie internetowej,
- publikacja artykułów w gazetce szkolnej i lokalnej prasie,
- przygotowanie gazetek tematycznych i wystaw materiałów stanowiących efekt prac uczniowskich,
- prezentacja projektu podczas imprez ogólnoszkolnych (Gala projektów uczniowskich),
- pomoc w przeprowadzeniu podobnego projektu przez inny zespół uczniowski.
Pamiętajmy, ze niezależnie od skali osiągnięć należy wspólnie z uczniami świętować sukces, bo nie ma złych projektów, a na tych mniej udanych możemy się wiele nauczyć, i to zarówno nasi uczniowie, jak i my sami - nauczyciele.
Opracował: Włodzimierz Gapski