Program realizowany przez:
Sprawdź swoją wiedzę i umiejętności - gra
Autor/Autorka: Beata Franczuk
Szkoła: Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II Miejscowość: Sochaczew
Ekspert CEO: Michał Szczepanik (eksperta wyróżniono kolorem)
Metody i techniki pracy: dobra praktyka
Temat: |
„Sprawdź swoją wiedzę i umiejętności”; Gra dydaktyczna (planszowa) |
|
|
Podstawowe pojęcia: |
Reakcja egzo i endoenergetyczna, budowa atomu, symbole pierwiastków wiązania chemiczne, wzory sumaryczne i strukturalne, wzór elektronowy, budowa układu okresowego, elektrony walencyjne, wartościowość pierwiastka, masa cząsteczkowa. |
|
|
Planowane korzyści: |
|
Źródło: | Pytania zebrane przez uczniów z internetu, podręcznika Chemia Nowej Ery cz.I i wymyślone |
|
|
Opis strategii obranej przez uczniów: |
Dobrą strategią była wiedza i szczęście podczas rzutu kostką. Jeśli ktoś miał szczęście i wyrzucał w większości szóstkę lub piątkę i miał wiedzę to szybko mógł wygrać. Mi się to niestety nie udało. |
|
|
Instrukcja do gry: |
1. W grze biorą udział 4 osoby.
|
|
|
Propozycja modyfikacji: |
Schemat gry można zastosować do innych działów chemii, podobnie jak w grze dobrze jest zaplanować kilka kategorii pytań które urozmaicą grę, ale również dadzą uczniowi większą ilość wiadomości. Modyfikacja gry może polegać na zawężeniu tematyki gry tylko do jednego działu, w grze zaproponowanej przez uczniów pytania przygotowane są z kilku działów chemii. Uczniowie mogą też na kartkach notować informacje; jakie pytania które wylosowali sami lub inni uczniowie były dla nich: łatwe, trudne, czego nowego się nauczyli. Uczniowie mogą też uzasadniać swoje odpowiedzi, a reszta graczy oceniać czy to uzasadnienie jest prawidłowe. |
|
|
Rekomendacje: |
Gra zaproponowana przez uczniów z gimnazjum nr 1 w Sochaczewie świetnie nadaje się na lekcję powtórzeniową, przed sprawdzianem z działu wewnętrzna budowa materii. Reguły gry nie są skomplikowane, bazują na prostych grach w jakie grają uczniowie. To co zasługuje na docenienie, to różnorodność kategorii pojęć jakie pojawiają się w grze, oraz ich bardzo dobre opracowanie graficzne. Pytania jakie opracowali uczniowie mają różny poziom trudności, co pozwala uczniom zarówno odświeżyć sobie pamięć jak i nauczyć się nowych treści. |
|
|
Podstawa programowa: |
1. Substancje i ich właściwości. Uczeń: 1) opisuje właściwości substancji będących głównymi składnikami stosowanych na co dzień produktów np. soli kamiennej, cukru, mąki, wody, miedzi, żelaza; wykonuje doświadczenia, w których bada właściwości wybranych substancji;
2. Wewnętrzna budowa materii. Uczeń: 1) odczytuje z układu okresowego podstawowe informacje o pierwiastkach (symbol, nazwę, liczbę atomową, masę atomową, rodzaj pierwiastka - metal lub niemetal); |
|
|
Dodatkowe informacje dla nauczycieli naśladowców: |
Prawidłowo przeprowadzona gra miała pokazać/ nauczyć: - podstawowych pojęć z działu wewnętrzna budowa materii, |
|