Program realizowany przez:
Jak zachowywać się w czasie burzy?

Opiekunem zespołu uczniowskiego, który zrealizował projekt jest Marek Saulewicz z Gimnazjum Przymierza Rodzin w Garwolinie.
Rekomendacja eksprta CEO, Marka Piotrowskiego: Zbyt rzadko nasi uczniowie utrwalają swoją działalność za pomocą własnych zdjęć i filmów. Uczennice pracujące pod opieką p. Marka Saulewicz wybrały przygotowanie filmu, jako podstawową metodę realizacji projektu. Pracowały samodzielnie, więc nie wszystko im się udało.
Komentarz eksperta CEO, Marka Piotrowskiego: Warto ten projekt prezentować uczniom, by korzystając z pomysłu koleżanek mogli zrobić coś jeszcze lepszego.
Tematyka projektu: Piorun - ciekawe zjawisko fizyczne
Wprowadzenie dla nauczyciela:Zjawiska przyrodnicze zawsze fascynowały człowieka, więc również fascynują naszych uczniów. Uczniowie z klasy I postanowili dowiedzieć się więcej na ten temat i wykonać projekt pt. „Wyładowania elektryczne: co i jak?”. Pamiętajmy, aby pozwolić uczniom na realizacje projektu na swój sposób. Ten sam temat wybrały dwie grupy i powstały dwa całkowicie inne projekty (poniżej prezentujemy jeden z nich).
Pojęcia, które powinni znać uczniowie przed rozpoczęciem projektu: Projekt realizowany był w II semestrze klasy pierwszej, więc gro wiedzy potrzebnej do jego realizacji uczennice zdobywały „w marszu”. Przed rozpoczęciem projektu warto by gimnazjaliści wykonali własne dwa krótkie filmy i zmontowali je za pomocą programu np. Windows Movie Maker. Gdy nasi uczniowie będą mieli doświadczenie, to zapewne film zrobiony w ramach projektu będzie krótszy i lepiej wyreżyserowany.
Problem, który chcieli uczniowie rozwiązać:Jak zachowywać się w czasie burzy i pomóc osobom porażonym przez piorun?
Główne zadania |
Działania |
---|---|
1. Odpowiedź na pytania: „Co to jest piorun i jakie są jego rodzaje?”. 2. Określenie wielkości charakteryzujące pioruny, jako prąd elektryczny 3. Ustalenie: warunków powstawania piorunów i cech charakterystycznych środowiska dla nadciągającej burzy |
Szukanie informacji o piorunie w dostępnych źródłach Sporządzenie notatek o piorunach Prezentacja zagadnienia Nagranie odpowiedzi na postawione pytania |
4. Przedstawienie prawidłowych zachowań w chwili zagrożenia uderzeniem pioruna i pomocy osobom porażonym |
Szukanie informacji o prawidłowym zachowaniu w chwili zagrożenia i pomocy osobom porażonym Sporządzenie notatek Prezentacja scenek przedstawiających właściwe zachowania w czasie wyładowań atmosferycznych Sfilmowanie przygotowanego materiału |
5. Przedstawienie ochrony budynków przed uderzeniami pioruna |
Szukanie informacji o prawidłowym zabezpieczaniu obiektów przed piorunami. Sporządzenie notatek Znalezienie zabezpieczonych przed piorunami budynków Prezentacja budynków chronionych przed piorunami oraz zgromadzonego materiału |
6. Ustalenie sposobu obliczania odległości burzy |
Szukanie informacji związanych z postawionym zagadnieniem (Internet, wiedza nauczyciela fizyki) Sporządzenie notatek Prezentacja zagadnienia Sfilmowanie materiału |
7. Próba stworzenia pioruna w warunkach domowych |
Zaprezentowanie działania maszyny elektrostatycznej Sfilmowanie przygotowanego doświadczenia |
8. Montaż całości filmu na temat „Piorun – ciekawe zjawisko fizyczne |
Uporządkowanie zgromadzonego materiału Montaż filmowy |
Tematy konsultacji:
Spotkanie z uczniami, zaprezentowanie ogólnych zamierzeń kursu. Podział uczniów na zespoły. |
Prezentacja uczniom idei projektu. Zaprezentowanie prac, które uczniowie robili metodą projektu. |
Uczniowie wybrali tematy swoich projektów. |
Konieczność prowadzenia dokumentacji. Podzielenie się pracą, potrzeba wyznaczenia osób odpowiedzialnych za każde działanie. |
Dyskusja nad ogólnym planem pracy poszczególnych zespołów. |
Jak selekcjonować zebrane informacje? |
Wybór materiałów do prezentacji. |
Ustalenie wymagań do samooceny. |
Jak przebiega nasza praca? Na jakim jesteśmy etapie – relacja. |
Przedstawienie wstępnych prezentacji oraz modeli. |
Omówienie jak przebiegają postępy naszej pracy. Konsultacja w sprawie wypełnienia dokumentacji projektu. |
Ostateczne zademonstrowanie efektów naszej pracy, przed publiczna prezentacją. |
Prezentacja:
Forma prezentacji: |
Film obrazujący efekty naszej pracy. Strona szkoły: www.klogarwo.pl |
---|---|
Odbiorcy prezentacji: |
Uczniowie klasy I gimnazjum, nauczyciel fizyki i matematyki. |