Program realizowany przez:
Lokalne środowisko

Tematyka projektu |
Opiekun projektu |
Ocena środowiska przyrodniczego oraz zasobów przyrody na terenie gminy w Świdnica | ![]() |
Problem rozwiązywany przez uczniów |
Rekomendacja eksperta CEO |
Czy nasza gmina ma wiele cennych przyrodniczo terenów oraz jaki jest stan środowiska przyrodniczego w naszej gminie?
|
Prezentowany projekt jest typem projektu lokalnego, którego celem może być między innymi uświadomienie młodym obywatelom gminy, jakie walory, w tym przypadku przyrodnicze, posiada ich mała ojczyzna. Można w nim znaleźć przykłady działań, które są możliwe do wykonania w każdej lokalizacji. Zakłada również wykorzystanie Urzędu Gminy, jako źródła informacji. Ma to dwa niezaprzeczalne plusy: udowadnia, że zagadnienia przyrody i ochrony środowiska nie są domeną romantycznych obrońców przyrody lecz stanowią integralny element działania państwa; oswaja młodych ludzi z kontaktem z urzędnikiem, który często jawi się im, jako niedostępny ważny pan w garniturze. |
Pojęcia, które powinni znać uczniowie |
Wprowadzenie dla nauczyciela |
Przed rozpoczęciem projektu warto, by uczniowie potrafili zdefiniować biotyczne i abiotyczne elementy środowiska przyrodniczego. Przyda się świadomość, dlaczego konkretne gatunki roślin i zwierząt oraz wybrane ekosystemy są cenne przyrodniczo i dlaczego decydujemy się je chronić. Czy decyduje o tym na przykład: niska liczebność danego gatunku, unikalność jego występowania, przydatność dla człowieka, wartość dziedzictwa przeszłości. Ponieważ dosyć istotnym elementem projektu jest tworzenie map, powinni również zapoznać się z zasadami ich tworzenia: pojęciem skali, zaprojektowania właściwej legendy itp. |
|
Główne zadania /działania uczniów |
|
Odwiedzenie urzędu gminy Świdnica. Opracowanie materiałów pozyskanych z gminy.
Opracowanie danych na temat gleb występujących w naszej gminie. Wykonanie mapki „ rodzaje gleb naszej gminy”
Opracowanie danych na temat zwierząt i roślin występujących w naszej gminie.
Wyszukanie podanych definicji w encyklopediach lub ustawie o ochronie przyrody.
Sporządzenie mapki na podstawie zebranych informacji w gminie , Internecie i innych opracowaniach.
Wyprawa w teren z nauczycielem w celu sfotografowania ciekawych przyrodniczo terenów .
Wykonanie albumu – wybranie formy.
Wykonanie prezentacji multimedialnej. |
|
Tematy konsultacji |
|
Ustalenie tematu projektu jego celów i rozdzielenie prac w zespole. Przedstawienie informacji zebranych podczas wizyty w gminie, oraz zebranych poprzez poszczególnych uczestników z innych źródeł. Opracowanie zebranych informacji w formie opisowej i sporządzenie mapek. Stworzenie albumu, ulotek , plakatów, oraz prezentacji multimedialnej na prezentację projektu. „Próba generalna „ przed prezentacją. Informacja dla uczniów od nauczyciela. |
|
Forma prezentacji |
Odbiorcy prezentacji |
|
|
Komentarz eksperta |
|
![]() Warto jest realizować projekty, które zakładają lepsze poznanie środowiska lokalnego. Wyostrzamy w ten sposób zmysł obserwacji uczniów, którzy nagle zaczynają dostrzegać te elementy w ich środowisku, które do tej pory były przez nich niezauważone. Dowartościowanie miejsca, w którym żyjemy pośrednio może dowartościować każdego mieszkańca. Osobiście zabrakło mi w prezentowanym projekcie samodzielnego zbierania danych w terenie i poleganie w zasadzie tylko na informacjach zebranych w urzędzie. Może ciekawe byłoby samodzielne wykonanie kilku profili glebowych bądź oznaczenie roślin występujących w określonych środowiskach. Na pewno na uatrakcyjnienie projektu wpłynęłoby dodanie do niego tak zwanych elementów śledczych. Takich jak na przykład sprawdzenie, czy na terenie gminy nie ma dzikich wysypisk lub zakładów, tudzież gospodarstw rolnych, które zanieczyszczają środowisko. W tego typu projektach warto jest jak najczęściej wychodzić z klasy i eksplorować gminne zasoby osobiście. |