Program realizowany przez:
Gra dydaktyczna " Prawda czy fałsz?
Na podstawie pracy uczniów pod opieką Joanny Kaniewskiej z Publicznego Gimnazjum nr 1 w Garwolinie. Opiekunka grupy uczniowskiej uczestniczyła w kursie "Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie" w ramach projektu Akademia uczniowska.
Planowane korzyści z gry:
Uczeń:
- wskazuje rodzaje energii jakie posiada ciało w określonej sytuacji.
- wyjaśnia, jak zmieniają się energie ciała podczas procesu np. wznoszenia oraz opadania.
- wskazuje przykłady przemian energii potencjalnej w kinetyczną i kinetycznej w potencjalną (przemian jakie może obserwować w zjawiskach występujących w jego otoczeniu).
- przewiduje, kiedy określona energia osiąga wartości maksymalne, a kiedy minimalne
Opis gry:
- Uczniowie zostają podzieleni na grupy czteroosobowe.
- Każda grupa dostaje takie same karty do gry oraz planszę.
- Otrzymane karty należy położyć jedna na drugiej na polu oznaczonym „KARTY”.
- Każdy uczeń wyciąga jedną kartę, odczytuje jej treść. Następnie cała grupa wspólnie decyduje, na którym polu planszy należy tę kartę umieścić.
- Jeśli grupa nie uzyska porozumienia, należy kartę odłożyć na pole BRAK DECYZJI
- Na pole MAŁO INFORMACJI uczniowie odkładają kartę jeśli uważają, że na podstawie odczytanych informacji nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
- Praca w grupach trwa 10 minut.
- Na zakończenie każda grupa prezentuje swoją pracę odczytując treści kart i podając, na które pola planszy je odłożono.
- Za prawidłową odpowiedź grupa otrzymuje 1 pkt.
Propozycja modyfikacji gry:
Ta gra może być zaprezentowana w klasie na początku semestru.
Po każdej lekcji uczniowie mogą tworzyć trzy karty (po jednej dla każdej z trzech kategorii). Karty mogą być wykonywane przez uczniów jako dodatkowa praca domowa. W ten sposób utworzony zbiór będzie bardzo dobrym materiałem do zajęć wzajemnego nauczania prowadzonych pod koniec semestru.
Warto zadbać by zbiór haseł był zarówno dość obszerny jak i zawierał elementy humorystyczne.
Dodatkowe informacje dla nauczycieli naśladowców
Prawidłowo przeprowadzona gra bawiła i uczyła
Podstawa programowa:
2. Energia. Uczeń:
1) posługuje się pojęciem energii mechanicznej jako sumy energii kinetycznej i potencjalnej;
2) stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej;