Program realizowany przez:
Tematyka projektów z fizyki.

W tym roku problemy większości projektów związane są z treściami nauczania fizyki. To rozwiązanie zapewne pomaga uczniom w przyswojeniu dużego materiału podstawy programowej. Częściej niż poprzednio wykorzystywano metodę projektów do zwykłej realizacji programu.
Część problemów rozwiązywanych przez uczniów ma charakter pytań ogólnych – podstawowych np.:
- Jakie są oddziaływania w otaczającym świecie (uczniowie p. Anny Guja)
 - Czy energia jądrowa jest bezpieczna dla człowieka i środowiska (uczniowie p. Jarosława Franczuk)
 - Jak ułatwić wykonanie pracy mechanicznej (uczniowie p. Marka Skierczyńskiego)
 - Czy każda substancja ma taką właściwość jak woda i może zmieniać swój stan skupienia (uczniowie p. Marioli Szczepkowskiej)?
 - Co jest przyczyną złego samopoczucia podczas zmian ciśnienia atmosferycznego (uczniowie p. Andrzeja Toporowskiego)?
 
Część projektów związana jest z konkretnym problemem czy wręcz zadaniami:
- Ile energii potrzeba zużyć, aby zagotować 1l wody (uczniowie p. Ewy Jaszczuk)?
 - Jak zmierzyć zużycie energii w gospodarstwie domowym (uczniowie p. Elżbiety Janowicz )?
 - Czy może powstać zdjęcie z wykorzystaniem pudełka zamiast aparatu cyfrowego (uczniowie Bożeny p. Bierowiec-Chrustek)?
 - Dlaczego ciało unosi się na powierzchni cieczy (uczniowie p. Renaty Baranowskiej)?
 
W projektach pojawiły się również problemy wykraczające poza zakres treści nauczania podstawy programowej, lecz zgodne z wymaganiami ogólnymi tego dokumentu oraz, co bardzo ważne, zgodne z zainteresowaniami uczniów, np.:
- Czy wzniesie się balon z ogrzanym powietrzem? Miś wyrusza w podróż (uczniowie Jolanty Ilewicz)?
 - Jakie są właściwości planet i w jakich są odległościach od Słońca (uczniowie pani Doroty Pera)?
 - Jak zachowa się kulka staczająca się z równi pochyłej na podłożu z różnych materiałów (uczniowie p. Adama Głuchowskiego)?
 
Nie zabrakło w projektach tego, co niektórzy fizycy lubią najbardziej, czyli spostrzegania praw w życiu codziennym, a więc problemów takich jak:
- W jaki sposób plac zabaw może uczyć fizyki (uczniowie p. Katarzyny Wynarowicz)?
 - Jak działa wieża ciśnień (Uczniowie p. Wiesławy Stankowskiej)?
 - Poznać lepiej zjawiska fizyczne, z jakimi spotykamy się w kuchni (uczniowie p. Aleksandry Stasz).
 
Czasami tematyka projektów uczniowskich wyprzedzała program szkolny, np:
- Od jakich czynników zależy wielkość pola magnetycznego wytwarzanego przez elektromagnes (uczniowie p. Sylwii Tesarz)?
 - Jak działa silnik elektryczny? Jak powstaje prąd elektryczny (uczniowie p. Ewy Pawlak)?
 
Z powyżej przytoczonych przykładów widać, że nauczyciele określając zakres tematyczny projektów realizowali różne cele. Projekty pomagają im w:
- Powtórzeniu i utrwaleniu już posiadanej wiedzy uczniów.
 - Rozszerzeniu aktualnie przekazywanych treści nauczania.
 - Realizacji ciekawych tematów, które będą omawiane w następnym roku czy etapie edukacyjnym.
 
Pierwsze z wymienionych sposobów wydaje się szczególnie korzystny w sytuacji, w której program fizyki realizowany jest w ramach jednej godziny tygodniowo, co ma niestety miejsce w większości klas pierwszych.
Opracowanie Marek Piotrowski

		