Pomysły najczęściej pochodziły z obserwacji programów telewizyjnych, oczywiście byli prowadzący, uczestnicy i widzowie. Niestety, ale w takich formach nie uczestniczyli wszyscy uczniowie, co jest związane z czasem trwania teleturnieju.

Przykład 1.

Teleturniej, jaki opracowali uczniowie pracujący pod opieką Beaty Mądry z gimnazjum
w Trzemesznie.

Zasady teleturnieju: „To i owo o kręgowcach”

Zasady gry są podobne do popularnego teleturnieju: ”Familiada”

1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy (np. odliczają do 2).

3. Na środek klasy z każdej grupy przychodzi jedna osoba.

4. Osoba prowadząca czyta pytanie i podaje za ile jest ono punktów.

5. Uczeń, który pierwszy klaśnie odpowiada na to pytanie i ma na to 30 sekund. Jeżeli odpowie dobrze punkty dostaje drużyna. Jeśli źle lub nie udzieli odpowiedzi – pytanie przechodzi na 2 gracza.

6. Jeżeli 2 gracz nie będzie znał odpowiedzi na pytanie to zostaje ono unieważnione i odpowiedź zostaje przeczytana przez prowadzącego.

7. Gracze siadają i na środek wychodzi następna dwójka (w kolejności takiej jak siedzą).

8. Za podpowiadanie grożą 2 punkty karne.

9. Cały turniej będzie się składał z dwóch rund, na koniec prowadzący zlicza punkty z obu rund
i ogłasza, która grupa zwyciężyła.

Pytania będą wymieszane. Każde jest zapisane na oddzielnej kolorowej kartce. Prowadzący czyta je po kolei.

 

Ryc.1. Zestaw pytań do teleturnieju opracowanego przez uczniów z gimnazjum w Trzemesznie.

 

Przykład 2.

Teleturniej „1 z 10” wykorzystali we wzajemnym nauczaniu uczniowie z gimnazjum w Kiełczowie pracujący pod kierunkiem Dagmary Pawlińskiej. Gra różniła się od oryginału tym, że w całości dotyczyła tylko zagadnień związanych z ptakami. Poniżej kilka pytań, jakie przygotowali uczniowie:

Jakie wyróżniamy rodzaje piór?

Z jakich elementów składa się lotka?

Jak nazywamy wędrówki ptaków?

Głównym powodem, dla którego zimą ptaki wędrują do ciepłych krajów jest…?

Z czego rozwija się zarodek ptaka?

Jak nazywamy rytuały ptasich zalotów?

 

Przykład 3.

Problemem w rozegraniu teleturnieju, może być liczba osób w nim uczestniczących. Świetnie rozwiązali ten problem uczniowie z gimnazjum nr 1 z Ostródy pracujący pod opieką Ewy Szwesty. Grupa ta zaproponowała teleturniej, „1 z 6”, którego reguły są takie same jak teleturnieju „1 z 10”, tyle, że uczestniczy w nim szóstka uczniów. Poniżej zamieszczam regulamin i przykładowe pytania:

 

Etap I:

Występuje w nim 6 uczestników, każdy ma po 2 szanse. Kiedy gracz zgłosi się i nie odpowie, lub odpowie źle - traci jedną szansę. Strata obu szans eliminuje zawodnika z gry.

Za poprawną odpowiedź gracz otrzymuje 2 pkt., za odpowiedź niepełną 1 pkt. i za niepoprawną 0 pkt. W tym etapie uczestnicy otrzymują 20 pytań.

Etap II (finał):

Przechodzą do niego 3 osoby z największą ilością punktów uzyskanych w etapie I. Natomiast w tym etapie (II) zawodnicy nie dostają już szans. Za złą odpowiedź nie dostają punktu, lecz jednocześnie nie odpadają z gry. Osoba, która uzyska największą ilość punktów wygrywa.

PYTANIA DODATKOWE

Owe pytania zostaną zadane, kiedy w Etapie II wystąpi remis między dwoma uczestnikami
z największą ilością punktów - poprawna odpowiedź któregoś z zawodników zdecyduje o jego zwycięstwie. W tym etapie uczestnicy otrzymują 10 pytań

PYTANIA:

Etap I

1. Wymień 3 grupy stawonogów? Odp.: skorupiaki, owady, pajęczaki.

2. Pokrycie ciała stawonogów? Odp.: chitynowy oskórek.

3. Czym połączone są odnóża stawonogów? Odp.: stawami.

4. Główne części ciała skorupiaków? odp.: głowotułów, odwłok.

5. Inaczej wzrost stawonogów? Odp.: linienie.

 

Przykład 4.

Zupełnie odmienną formę teleturnieju opracowali uczniowie z gimnazjum z Wyszkowa pracujący pod opieką Eweliny Salwin. Składał się on z 5 konkurencji, i zadaniem grup było udzielenie prawidłowej odpowiedzi przy jak najmniejszej liczbie pytań, każda z drużyn na początku otrzymywała określoną liczbę punktów, których liczba zmniejszała się przy kolejnym pytaniu. Poniżej zamieszczamy informację o przebiegu teleturnieju.

,, Awantura o Biologię’’ – wzajemne nauczanie

Na początek każda drużyna otrzymuje 4000 punktów. Jest VI konkurencji.

KONKURENCJA I

Na początek każdego pytania zabieramy drużynom po 200 punktów i zaczynamy licytacje. Istnieje Czarna Skrzynka, w której może być wszystko (pytanie, punkty, jakąś rzecz..itp.). Drużyna, która da więcej za pytanie ma prawo na nie odpowiedzieć i uzyskać dodatkowe punkty.

  • Podaj grupy, na jakie dzielą się mięczaki?
  • Podaj trzy grupy, na jakie dzielą się stawonogi?
  • Kości ptaków, które mają wewnątrz puste przestrzenie to inaczej…?
  • Podaj rodzaj rozmnażania ptaków.
  • Podaj 2 znaczenia mszaków w przyrodzie.
  • Czarna Skrzynka (piórko gołębia)
  • Czarna Skrzynka (1200 punktów)
    • Podaj przykładowy jadłospis dnia.
    • Podaj 2 znaczenia ryb.
    • Podaj 5 owoców hodowanych poza Polską.

 

KONKURENCJA II

W tej konkurencji chodzi o to, aby narysować jak najładniejsza rybę i podpisać jak najwięcej narządów z jej budowy wewnętrznej i zewnętrznej.

 

KONKURENCJA III

W tej konkurencji licytujemy się o doświadczenie, polegające na mierzeniu tętna.

 

KONKURENCJA IV

Na początek mamy 1000 punktów.  Czytamy podpowiedzi i co jedną podpowiedz obniżamy,  o 200 punktów. Należy zgadnąć, o czym mówimy?

 

Odpowiedz: Ojcowski Park Narodowy

  • Sa tu jary i wąwozy.
    • Najmniejszy Park Narodowy w Polsce.
    • Najsłynniejsze ostańce wapienne to Maczuga Herkulesa i Brama Krakowska.
    • Leży w Ojcowie.
    • Najbardziej znana jaskinia to Grota Łokietka.

 

Odpowiedz:  Muchomor

  • Jest biało - czerwony.
  • Ma czerwone kropki na białym ‘tle’.
  • Nie wolno go jeść.
  • Rośnie w lesie.
  • Jest grzybem.

 

KONKURENCJA V

Jedna osoba z drużyny układa 25 słów związanych z biologią, a następnie czyta je przez około 15 sekund. Drużyna, która zapamięta jak najwięcej słówek otrzymuje więcej punktów. Za każde zapamiętane słowo drużyna otrzymuje po 100 punktów za każde.

 

Przykład 5.

Nie wszystkie teleturnieje wymagały tego, aby uczniowie od razu znali odpowiedź na zadane pytanie. Przykładem jest praca uczniów z gimnazjum w Sierakowie pracujących pod opieką Joanny Pawelczak. Uczniowie w grupie wybierali swojego lidera, który odpowiadał na zadane pytanie, a jeśli nie znał odpowiedzi to można było jej poszukać w podręczniku, z tym, że grupa zamiast punktu otrzymywała jego połowę, oczywiście, jeśli odpowiedź była poprawna.

ZASADY:

-3 grupy

-1 lider (wybrany przez członków)

-jedna, pełna odpowiedź

-grupa ma 30sek. na odpowiedź

-aby zatrzymać czas należy powiedzieć "STOP"

-za patrzenie do książki po zatrzymaniu czasu odejmuje się 0, 5 punkt

KOŁA RATUNKOWE:

-możliwość otrzymania książki na dodatkową minutę

-3 podpowiedzi

-1 zamiana pytania

PYTANIA I ODPOWIEDZI:

1.Do czego służy płetwa ogonowa.?

A.)Tłumienie zawirowań wody - prawidłowa

B.) do ochrony przed drapieżnikami

C.)Aby wykrywać źródło pokarmu

2.Do czego służą łuski.?

A.)Pomagają rybie utrzymać równowagę w wodzie

B.) dzięki nim ryby oddychają

C.)Zapewniają rybie sztywną ochronę - prawidłowa

Opracował Michał Szczepanik