Forma sprawdzianów jakie przygotowują uczniowie jest zróżnicowana, można obserwować tendencję odchodzenia od typowych testów na rzecz sprawdzianów w których wykonuje się praktyczne działania.

 

Artykuł analizuje przykłady dobrej praktyki, która powstała w ramach kursu Eksperymnetowanie i wzajemne nauczanie 2011/2012.

Coraz częściej pojawiają się też pytania których forma nawiązuje do egzaminu gimnazjalnego. Sprawdziany nie są już nastawione na wystawienie oceny szkolnej uczniowi, zauważa się coraz większy zwrot ku informacji zwrotnej jaką przekazują uczniowie grupy III osobą, które podlegały spędzeniu swojej wiedzy.

Przykład 1.

Uczniowie z gimnazjum w Kisielicach pracujący pod opieką Magdaleny Drypy, przygotowali sprawdzian który mocno związany był z teleturniejem który sami opracowali. Pytania bezpośrednio nawiązywały do tej formy, i miały postać testu jednokrotnej odpowiedzi, oraz zadań do rozwiązania, w których każda czynność  uczniowska podlegała ocenie.

Przykład 2.

Sprawdzian mógł przyjmować również formę zdań do uzupełnienia, utrudnieniem było brak wpisanych wyrazów które można było wstawić w brakujące miejsca. Taką formę opracowali uczniowie z gimnazjum nr 14 w Olsztynie, pracujący pod opieką Karola Piotrowskiego.

Przykład 3.

Ciekawym zadaniem okazała się praca uczniów z gimnazjum w Starych Juchach, polegała ona na wskazaniu prawdy lub fałszu, w ten sposób uczniowie odkrywali hasło. Grupa uczniów pracowała pod opieką Beaty Sawko.

Przykład 4.

Sprawdzian matematyczny związany z przygotowaniem różnych smakołyków, opracowali uczniowie z gimnazjum w Sobolewie, pracujący pod opieką Agnieszki Kalbarczyk. Zadaniem uczniów było policzenie ile składników należy użyć, aby udało się przygotować coś smakowitego.

Przykład 5.

Praca uczniów z gimnazjum w Witoszowie Wielkim, którzy pracowali pod opieką Agnieszki Malczewskiej, również związana była z tematyką kulinarną. Uczniowie korzystając z tabel kalorii, BMI, wykonywali różne obliczenia.

Przykład 6.

Uczniowie z gimnazjum w Radliczycach, pracujący pod opieką Elżbiety Koziarek, przygotowali test z pytaniami jednokrotnego wyboru, jednak aby na nie udzielić prawidłowej odpowiedzi, należało wykonać wiele obliczeń matematycznych. Na końcu sprawdzianu znalazły się dwa zadania wymagające podania obliczeń.

Ta sama grupa uczniów opracowała ciekawe również zagadki matematyczne.