Program realizowany przez:
Sprawdziany we WZ w fizyce
Materiał opracował Michał Szczepanik na podstawie analizy sprawozdań nauczycieli uczestniczących w kursie Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie Akademii uczniowskiej.
Sprawdziany w fizyce, bardzo często nawiązują do tych form, jakie nauczyciele przeprowadzają, czyli są to typowe kartkówki lub klasówki, zawierające pytania zamknięte i otwarte. Fizyka, jest tym przedmiotem, na którym rozwiązuje się dużo zadań, które wymagają przez uczniów odpowiedniego zastosowania zdobytej już wiedzy, czyli umiejętności wstawienia wzorów, przeliczeń, zastosowania odpowiednich jednostek.
Przykład 1.
Sprawdzian, jaki opracowali uczniowie z gimnazjum nr 113 w Warszawie, którzy pracowali pod opieką Agnieszki Bójko, wskazuje, że fizyka wcale nie jest nudna, a powiązanie wiedzy z praktyką jest czymś pożądanym. Pozostałe zadania, których nie wymieniamy, wymagały wykorzystania zeszytu ćwiczeń.
Zadanie 1. (4pkt) Podkreśl jednostki ciśnienia:
N |
Pa |
mm Hg |
kg |
m |
s |
mg
|
MPa |
cm |
m2 |
h |
kPa |
t |
kg/m3
|
MN |
bar |
N/m2 |
mm |
GPa |
cm3 |
atm |
Zadanie 2. (6pkt) Narysuj wektory sił działających na balony, jeśli wiesz, że:
balon nr 1 unosi się do góry
balon nr 2 opada w dół
balon nr 3 wisi nieruchomo w powietrzu
1 | 2 | 3 |
Zadanie 3. (3pkt) Połącz prawo fizyki z jego treścią:
Prawo Pascala |
Na ciało zanurzone w cieczy (lub gazie) działa skierowana poziomo w górę siła wyporu, której wartość równa jest ciężarowi wypartej przez to ciał cieczy (lub gazu).
|
||
Prawo Archimedesa |
Jeśli ciecz jednorodna (lub gaz) w naczyniach połączonych jest w równowadze, to ciśnienia panujące na tym samym poziomie we wszystkich ramionach tych naczyń są jednakowe.
|
||
Prawo naczyń połączonych |
Ciśnienie zewnętrzne wywierane przez ciecz lub gaz rozchodzi się równomiernie we wszystkich kierunkach. |
Zadanie 4. (10pkt) Wybierz przykłady zastosowania praw:
Prawo Pascala |
|
układ hamulcowy w samochodzie |
||
|
wyporność statków |
|||
|
podnośniki hydrauliczne |
|||
Prawo Archimedesa |
|
prasa hydrauliczna |
||
|
wskaźniki poziomu cieczy w różnych urządzeniach |
|||
|
urządzenia pneumatyczne |
|||
Prawo naczyń połączonych |
|
balony, sterowce |
||
|
kamizelki ratunkowe |
|||
|
łodzie podwodne |
|||
|
|
|
sieci wodociągowe |
Przykład 2.
We wzajemnym nauczaniu, pojawiały się też sprawdziany, gdzie praca uczniów koncentrowała się na jednym zagadnieniu, do którego przygotowano kilka zadań. Taki sprawdzian przygotowali uczniowie z gimnazjum w Ciechowie, pracujący pod opieką Grażyny Waczyńskiej.
- Obejrzyj pokaz.
Dawid przesuwa pinezkę (ozdobioną kolorowym papierkiem) po ławce za pomocą magnesu, znajdującego się pod ławką. Przesuwanie pinezki rozpoczął od rogu ławki – punkt (0,0). Kolejne punkty zaznaczył na wykresie.
- Wykonaj zadania.
- Połącz punkty.
- Czym jest otrzymana linia dla ruchu pinezki? ………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy ruch pinezki jest ruchem prostoliniowym czy krzywoliniowym? …………………………………………………………………………………………………………
- Jaka drogę przebyła pinezka? Odczytaj z wykresu konieczne informacje i oblicz. ……………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………..…..
- Wskaż układ odniesienia, w którym pinezka jest w ruchu. …………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Wskaż układ odniesienia, w którym pinezka jest w spoczynku. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Przykład 3.
Najczęstszą formą sprawdzenia wiedzy, było przygotowanie przez uczniów sprawdzianów, które zawierały sobie różne typy zadań. Taką pracą wykonali uczniowie z gimnazjum w Kazanicach, pracujący pod opieką Ireny Kowalewskiej.
Zad.2 Dobierz prawidłowo obie części zdań:
|
a) równa jest ilorazowi drogi przez czas, w którym droga została przebyta b) tor ciała jest linią prostą c) jest wektorem d)to zmiana położenia ciała e) umożliwia opisywanie położenia ciała f) w ruchu prostoliniowym nie zależy od czasu g)zajmuje się opisem poruszających się ciał h) jest liną zakreślona przez punkt i) nie ma żadnego kierunku ani zwrotu j) w ruchu prostoliniowym jest zgodny ze zwrotem przesunięcia k) prędkość zwiększa się w jednostce czasu stale o tę samą wartość l) jest wektorem |
1. ___ 2.___ 3.___ 4.___ 5. ___ 6.___ 7. ___ 8.____ 9. ____ 10. ____ 11. ____ 12. ____
Zad.3
Zamień
a) 0,005 km = m
b) 1500mm2 = m2
c) 36km/h = m/s
d) 20m/s = km/h
Zad. 4
Ruchome schody o długości 40m, prowadzące do metra, poruszają się z prędkością 1m/s . Po przejeździe pociągu przy schodach poruszających się w górę ustawia się kolejka. Oblicz, czy szybciej znajdziesz się na górze, gdy odczekasz 30 s w kolejce i następnie pojedziesz schodami, czy wtedy, gdy będziesz wchodził „pod prąd” schodami w dół. Twoja prędkość względem schodów wynosi 1,5 m/s.
Przykład 4.
Kolejnym przykładem, wskazującym, że wzajemne nauczanie może składać się z wielu, odmiennych od siebie form, jest zestaw zadań opracowanych przez uczniów z gimnazjum numer 113 w Warszawie, pracujących pod opieką Agnieszko Bójko. Praca dotyczy hydrostatyki i aerostatyki. Zadania uczniowie mogą wykonywać w grupach lub indywidualnie.
ZADANIE 1
ROZSYPANKA
Wytnij prostokąty z jednostkami fizycznymi i wybierz te, za pomocą, których można wyrazić ciśnienie.
N |
Pa |
mm Hg |
kg |
m |
||
MPa |
cm |
m2 |
h |
kPa |
||
MN |
bar |
N/m2 |
mm |
GPa |
||
s |
mg |
|
||||
t |
kg/m3 |
|
||||
cm3 |
atm |
|
ZADANIE 2
WYKREŚLANKA
Z diagramu wykreśl pojęcia związane z hydrostatyką i aerostatyką.
C |
F |
B |
S |
P |
Ł |
Y |
W |
A |
N |
I |
E |
W |
L |
O |
P |
A |
C |
Y |
C |
P |
E |
R |
B |
T |
L |
O |
A |
F |
W |
Q |
N |
I |
Ż |
I |
W |
C |
R |
G |
C |
U |
K |
C |
T |
I |
T |
U |
Ś |
U |
O |
H |
T |
L |
T |
N |
S |
V |
E |
P |
C |
Y |
P |
N |
B |
I |
E |
M |
O |
T |
A |
O |
I |
Ć |
A |
Ć |
U |
A |
I |
M |
M |
N |
R |
I |
P |
P |
S |
U |
Ś |
Ś |
R |
T |
R |
E |
O |
D |
R |
F |
E |
H |
D |
T |
A |
O |
E |
N |
E |
D |
N |
Ą |
I |
I |
H |
Y |
B |
R |
M |
T |
N |
M |
S |
E |
A |
I |
C |
D |
P |
M |
Z |
E |
E |
S |
M |
R |
P |
S |
M |
R |
E |
I |
O |
N |
T |
B |
F |
Ę |
J |
O |
O |
W |
A |
A |
L |
W |
D |
R |
D |
F |
L |
G |
L |
S |
S |
P |
M |
W |
L |
Ę |
A |
A |
P |
E |
K |
P |
N |
D |
S |
F |
Y |
U |
I |
S |
F |
D |
O |
W |
T |
Ś |
S |
E |
T |
B |
E |
W |
Z |
O |
H |
W |
J |
Ć |
I |
W |
A |
I |
R |
O |
A |
R |
S |
R |
T |
I |
R |
D |
A |
S |
Z |
E |
T |
R |
O |
T |
A |
M |
B |
ARCHIMEDES, ATMOSFERA, BAROMETR, CIŚNIENIE, GĘSTOŚĆ, MANOMETR, NIŻ, PARCIE, PASKAL, PŁYWANIE, TORRICELLI, WYPORNOŚĆ
ZADANIE 3
PRAWO ARCHIMEDESA
Na ilustracjach przedstawiono wektory sił działających na ciała fizyczne:
ciało fizyczne unosi się do góry
|
|
|
|
ciało fizyczne opada w dół
|
|
|
|
ciało fizyczne nie porusza się
|
|
|
|
ZADANIE 4
ROZSYPANKA
Wytnij prostokąty i dopasuj nazwę prawa fizycznego z jego treścią i zastosowaniami.
Prawo Pascala |
Prawo Archimedesa |
Prawo naczyń połączonych |
Na ciało zanurzone w cieczy (lub gazie) działa skierowana poziomo w górę siła wyporu, której wartość równa jest ciężarowi wypartej przez to ciał cieczy (lub gazu). |
Jeśli ciecz jednorodna (lub gaz) w naczyniach połączonych jest w równowadze, to ciśnienia panujące na tym samym poziomie we wszystkich ramionach tych naczyń są jednakowe. |
Ciśnienie zewnętrzne wywierane przez ciecz lub gaz rozchodzi się równomiernie we wszystkich kierunkach. |
układ hamulcowy w samochodzie |
wyporność statków |
podnośniki hydrauliczne |
prasa hydrauliczna |
wskaźniki poziomu cieczy w różnych urządzeniach |
urządzenia pneumatyczne |
balony, sterowce |
kamizelki ratunkowe |
podnośniki hydrauliczne |
łodzie podwodne |
ZADANIE 4
ROZSYPANKA
Wytnij prostokąty i dopasuj nazwę prawa fizycznego z jego treścią i zastosowaniami.
Prawo Pascala |
Prawo Archimedesa |
Prawo naczyń połączonych |
Na ciało zanurzone w cieczy (lub gazie) działa skierowana poziomo w górę siła wyporu, której wartość równa jest ciężarowi wypartej przez to ciał cieczy (lub gazu). |
Jeśli ciecz jednorodna (lub gaz) w naczyniach połączonych jest w równowadze, to ciśnienia panujące na tym samym poziomie we wszystkich ramionach tych naczyń są jednakowe. |
Ciśnienie zewnętrzne wywierane przez ciecz lub gaz rozchodzi się równomiernie we wszystkich kierunkach. |
układ hamulcowy w samochodzie |
wyporność statków |
podnośniki hydrauliczne |
prasa hydrauliczna |
wskaźniki poziomu cieczy w różnych urządzeniach |
urządzenia pneumatyczne |
balony, sterowce |
kamizelki ratunkowe |
podnośniki hydrauliczne |
łodzie podwodne |