Program realizowany przez:
Sposób odżywiania a nasze zdrowie

Tematyka projektu |
Opiekun projektu |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdrowe odżywianie organizmu
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problem rozwiązywany przez uczniów |
Rekomendacja eksperta CEO |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czy sposób odżywiania ma duże znaczenie dla naszego zdrowia?
|
Agnieszka Chołuj: Wybrany projekt jest przykładem, jak bardzo różnorodne zadania można wymyślić pod hasłem „Zdrowe odżywianie organizmu”. Jest również przykładem jak owocnie można połączyć nauki społeczne z biologią. Szereg działań podjętych przez uczniów badało nie tyle zdrowe odżywianie, co nastawienie różnych grup do zdrowej diety. Projekt angażował do działania również bardzo szeroką grupę odbiorców: rodziców, uczniów innych klas, przedszkolaki, Pana ze sklepiku szkolnego. Rozmach projektu jest imponujący. Jednak nawet przy tak ambitnie rozplanowanych działaniach uważajmy proszę na precyzję formułowania myśli i namawiajmy do tego uczniów. Zdanie w apelu do rodziców, by „nie podawali swoim dzieciom dań zawierających cukry, tłuszcze i węglowodany” jest chyba jednak zbytnią przesadą w walce o zdrową dietę. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojęcia, które powinni znać uczniowie |
Wprowadzenie dla nauczyciela |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na pewno uczniowie powinni wiedzieć, jakie niezbędne składniki odżywcze zawiera pokarm człowieka oraz jakie substancje są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Warto byłoby, by potrafili określić dawkę dzienną kalorii dla osób w ich wieku oraz znaną, choć wciąż modyfikowaną tzw. piramidę zdrowego żywienia. Zalecam również, by uczniowie zapoznali się z podstawowymi informacjami na temat przemysłowej obróbki jedzenia. Dobrze jest, gdy jak najwcześniej jesteśmy świadomi, jak wiele sztucznych substancji jest dodawanych do żywności, w jakim to się robi celu i jakie to może mieć konsekwencje dla naszego zdrowia. Ważne jest, by uczeń potrafił wskazać, że ciasto upieczone w domu choć pełne tłuszczu i węglowodanów jest bardziej wartościowe i zdrowe niż rogalik w folii kupiony w sklepie. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Główne zadania /działania uczniów |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematy konsultacji |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma prezentacji |
Odbiorcy prezentacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentarz eksperta |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zachęcam jednak do refleksji, czy wszystkie działania podjęte w trakcie projektu pomagały rozwiązać problem, jaki postawili sobie uczniowie? Niektóre z nich, choć wartościowe i na pewno interesujące nie wiązały się ściśle z odpowiedzią na pytanie „Czy sposób odżywiania ma duże znaczenie dla naszego zdrowia?” Bardzo cenna przy pracy metodą projektu jest precyzja i jasność stawianych sobie celów. Metoda ta powinna uczyć umiejętności planowania działań adekwatnych do rozwiązania problemu. |