Tematyka projektu


Opiekun projektu


Zdrowe odżywianie organizmu

 

 

Jolanta Skiba z Gimnazjum w Mikorzynie

Problem rozwiązywany przez uczniów


Rekomendacja eksperta CEO


Czy sposób odżywiania ma duże znaczenie dla naszego zdrowia?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Agnieszka Chołuj: Wybrany projekt jest przykładem, jak  bardzo różnorodne zadania można wymyślić pod hasłem „Zdrowe odżywianie organizmu”. Jest również przykładem jak owocnie można połączyć nauki społeczne z biologią. Szereg działań podjętych przez uczniów badało nie tyle zdrowe odżywianie, co nastawienie różnych grup do zdrowej diety. Projekt angażował do działania również bardzo szeroką grupę odbiorców: rodziców, uczniów innych klas, przedszkolaki, Pana ze sklepiku szkolnego. Rozmach projektu jest imponujący. Jednak nawet przy tak ambitnie rozplanowanych działaniach uważajmy proszę na precyzję  formułowania myśli i namawiajmy do tego uczniów. Zdanie w apelu do rodziców, by „nie podawali swoim dzieciom dań zawierających cukry, tłuszcze i węglowodany” jest chyba jednak zbytnią przesadą w walce o zdrową dietę.

Pojęcia, które powinni znać uczniowie


Wprowadzenie dla nauczyciela


Na pewno uczniowie powinni wiedzieć, jakie niezbędne składniki odżywcze zawiera pokarm człowieka oraz jakie substancje są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Warto byłoby, by potrafili określić dawkę dzienną kalorii dla osób w ich wieku oraz znaną, choć wciąż modyfikowaną tzw. piramidę zdrowego żywienia.

Zalecam również, by uczniowie zapoznali się z podstawowymi informacjami na temat przemysłowej obróbki jedzenia. Dobrze jest, gdy jak najwcześniej jesteśmy świadomi, jak wiele sztucznych substancji jest dodawanych do żywności, w jakim to się robi celu i jakie to może mieć konsekwencje dla naszego zdrowia. Ważne jest, by uczeń potrafił wskazać, że ciasto upieczone w domu choć pełne tłuszczu i węglowodanów jest bardziej wartościowe i zdrowe niż rogalik w folii kupiony w sklepie.

Temat projektu, który wybraliśmy dotyczy zdrowego odżywiania i tak naprawdę dotyczy nas samych. Pracując nad projektem chcemy dowiedzieć się jak najwięcej  o tym co jest zdrowe a co nie, Chcemy  również zbadać ile procent uczniów w naszej szkole ma problem z otyłością. Będziemy się starać, aby uczniowie w naszym gimnazjum zmienili swoje nawyki żywieniowe. Postaramy się by w naszym sklepiku szkolnym zaczęto sprzedawać zdrową i wartościową żywność.

 

 

 

 

Główne zadania /działania uczniów


Główne zadania

Działania

Planowanie prac nad projektem

1. Uzupełnienie karty projektu

2. Dokumentowanie prac w formie zdjęć i filmów.

3. Przygotowanie arkusza samooceny; zawierającego wykaz:

a) czego powinniśmy się nauczyć

b) w jaki sposób ocenimy jakość naszej współpracy

c) co chcemy zaprezentować z naszych wyników podczas prezentacji i w jaki sposób

4. Ustalenie zadań do wykonania podczas realizacji projektu.

 

 

Dzień zdrowej żywności

1. Ogłoszenie pomysłu na forum szkoły

2. Każda klasa przygotowuje zdrowa potrawę

3.Postaramy się, aby w sklepiku szkolnym nie sprzedawano chipsów i batoników i zastąpimy je owocami i jogurtami

4. Angażujemy rodziców, aby w domu również podali swoim dzieciom zdrowe i wartościowe posiłki nie zawierające cukrów, tłuszczów i węglowodanów

5. Zaproponujemy na forum potrawy, które mogą tego dnia spożywać.

Sprawdzenie przez różne działania sposobów odżywiania uczniów i ich rodziców

1. Ankiety dla rodziców

2. Reportaż filmowy z dziećmi z przedszkola dotyczący, sposobu ich odżywiania i najczęściej spożywanych potraw.

3. Ankieta dla uczniów dotycząca sposobu ich odżywiania.

4. Wywiad z osobą odpowiedzialną za sklepik szkolny, odnoszący się do produktów, które są sprowadzane. Postaramy się zaproponować inne korzystne dla naszego zdrowia produkty np. jogurty, bułeczki maślane, drożdżówki, owoce, andruty.

Poznanie składu i zawartości produktów spożywczych pt. „Czy wiesz, co jesz”

1. Porównanie składu wybranych przez nas produktów oraz  stworzymy spis zamienników spożywczych np. mięso zastąpimy rybami, słodycze owocami itd.

2.Porównamy produkty, które sami zrobiliśmy w domu, a tymi ze sklepu. Sprawdzimy ich trwałość, wytrzymałość i warunki przygotowania.

3. Wywiad z klientami i pracownikami  barów szybkiej obsługi, które preferują Fast food.

4.Sprawdzimy czy warunki w których przechowujemy jedzenie mają wpływ na świeżość danego produktu.

 

5.Sprawdzenie, które owoce zawierają najwięcej witaminy C (doświadczenie)

Sprawdzimy czy to co jemy ma wpływ na zdrowie naszego organizmu.

1. Będziemy sprawdzać czy to co pijemy ma wpływ na nasze ciśnienie krwi.

2.Sprawdzimy podwyższanie się poziomu cukru we krwi po spożywaniu różnych produktów

3.Dowiemy się czy leki można zastąpić domowymi sposobami.

Wyszukanie informacji o chorobach związanych ze złym odżywianiem.

1.Wyszukanie informacji

Doprowadzić do rozmowy na temat zdrowego odżywianie wśród młodzieży przez wykwalifikowaną osobę

1.Sprowadzenie dietetyka lub osoby wykwalifikowanej.

2. Analiza % otyłości  na podstawie wzorów  BTIM

3. Co musimy wyeliminować, a by się odchudzić.

Tematy konsultacji


  • Szczegóły doświadczenia z ciśnieniem krwi
  • Przeprowadzenie sondy wśród małych dzieci

Forma prezentacji


Odbiorcy prezentacji


  • Prezentacja w formie komputerowej
  • plansze dydaktyczne
  • wykresy, wyniki ankiet
  • filmy: film z prac projektowych
  • zdjęcia: fotoalbum
  • krótkie ustne omówienie
  • Uczniowie gimnazjum
  • nauczyciele
  • przedstawiciele samorządu
  • dyrekcja

 

Komentarz eksperta


Agnieszka Chołuj:
Prezentowany projekt dotyczy całej gamy zagadnień związanych ze zdrowym odżywianiem. Badaniom zostały poddane nie tylko grupy uczniów gimnazjum, ale również przedszkolaki i rodzice. Na wnikliwe pytania musiał odpowiadać nawet pan pracujący w sklepiku szkolnym. Niezabrakło również eksperymentowania na własnych ciałach, kiedy to mierzono poziom cukru i ciśnienie krwi. Projekt miał ponadto formę agitacji, w trakcie której przekonywano, co i kiedy należy jeść. Wybierając ten projekt kierowałam się przede wszystkim różnorodnością działań, ogromnym zapałem i entuzjazmem wykonawców oraz widoczną chęcią zmieniania świata na lepszy. Projekt ten pokazuje, jak ta metoda pracy potrafi zaangażować młodzież, co jest w zasadzie niemożliwe przy innych formach nauczania.

Zachęcam jednak do refleksji, czy wszystkie działania podjęte w trakcie projektu pomagały rozwiązać problem, jaki postawili sobie uczniowie? Niektóre z nich, choć wartościowe i na pewno interesujące nie wiązały się ściśle z odpowiedzią na pytanie „Czy sposób odżywiania ma duże znaczenie dla naszego zdrowia?” Bardzo cenna przy pracy metodą projektu jest precyzja i jasność stawianych sobie celów. Metoda ta powinna uczyć umiejętności planowania działań adekwatnych do rozwiązania problemu.