Program realizowany przez:
Samochody w okolicach szkoły
Opiekunką zespołu uczniowskiego, który zrealizował projekt jest Jolanta Rębecka z Gimnazjum w Gawlikach Wielkich.
Rekomendacja: Proste, ale ciekawe doświadczenie ukazujące uczniom trudności wykonania pomiaru fizycznego w terenie. Osiągnięty efekt WOW. Żmudne przeliczanie jednostek zaczynają być interesujące, bo są potrzebne.
Komentarz eksperta CEO, Marka Piotrowskiego:Ciekawy projekt wykorzystujący w praktyce podstawowe wiadomości z programu fizyki związane z wyznaczeniem prędkości.
Tematyka projektu: Prędkość i jej wyznaczanie
Wprowadzenie dla nauczyciela:Uczniowie z pojęciem prędkości spotykają się najczęściej w samochodzie, obserwują szybkościomierz i wiedzą, ze czasami nawet rodzice nie stosują się do ograniczeń przed szkołą. Liczenie prędkości wózka czy bańki powietrza w rurce w klasie zazwyczaj niczemu nie służy i nie kształtuje wyobraźni prędkości(małe czasy, krótkie odcinki), nie jest wtedy sensowne przeliczanie otrzymanych cm/s na km/h. Wyjście z klasy, zmierzenie się z życiową sytuacją oraz konieczność takiego liczenia, aby wynik wyszedł w km/h, a nie w m/s bardziej mobilizuje i powoduje, że temat prędkości jest bliski. Jeśli przez to będzie bezpieczniej teraz i wyrosną z tych uczniów rozważni kierowcy to cel projektu zostanie osiągnięty.
Pojęcia, które powinni znać uczniowie przed rozpoczęciem projektu: Pojęcie prędkości i wartości średniej.
Problem, który chcieli uczniowie rozwiązać: Czy w okolicach szkoły i w terenie zabudowanym pojazdy przekraczają dozwoloną prędkość?
Główne zadania |
Działania |
---|---|
Dowiedzenie się jak mierzy się prędkość |
Znalezienie informacji o sposobach mierzenia prędkości. Informacje odczytano podczas zajęć. Skompletowanie odpowiednich urządzeń do zmierzenia prędkości |
Mierzenie średniej prędkości samochodów |
Wykorzystanie informacji z lekcji w celu zmierzenia prędkości pojazdów - średnia prędkość została zmierzona |
Porównanie naszych pomiarów prędkości z pomiarem policyjnym |
Pomiary zostały porównane Średnia została policzona |
Jeśli średnia prędkości będzie większa niż 40 km/h => wytypowanie miejsca na próg zwalniający |
- miejsce zostało wyznaczone |
Napisanie pisma do urzędu miasta o próg zwalniający |
Przygotowanie pisma przez całą grupę. Wysłanie listu. Przeczytanie odpowiedzi |
Prezentacja naszych osiągnięć w gazecie giżyckiej |
Przygotowanie artykułu |
Tematy konsultacji:
Zaprezentowanie ogólnych zamierzeń kursu. Przedstawieni idei projektu. Prezentowanie prac, które inni uczniowie robili metodą projektu. Zapoznanie z dokumentacją projektową. |
Wybór tematów i utworzenie zespołów. Sformułowanie problemu. |
Wyznaczenie zadań. Podzielenie się pracą, wyznaczenie osób odpowiedzialnych za każde działanie. |
Dowiedzenie się jak mierzy się prędkość, przygotowanie doświadczenia. |
Mierzenie średniej prędkości samochodów, wykonanie przeliczenia na km/h. |
Porównanie naszych pomiarów prędkości z pomiarem policyjnym |
List do władz. |
Ustalenia zasad prezentacji i publikacji projektu. |
Prezentacja:
Forma prezentacji: |
Projekt może być zaprezentowany przez: - zdjęcia obrazujące wykonywanie pomiarów. - prezentację pokazu sposobów przeliczania prędkości w m/s ma km/h (w tym również za pomocą arkusza kalkulacyjnego) |
---|---|
Odbiorcy prezentacji: |
Uczniowie klasy I i II gimnazjum, nauczyciele fizyki i matematyki. |
Efekt gimnazjalnego projektu!
1 strona listu od starosty.