Program realizowany przez:
Od czego zależy wydolność oddechowa?

Tematyka projektu |
Opiekun projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Od czego zależy wydolność oddechowa? Jak nasi koledzy dbają o zdrowie układu oddechowego? | ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problem rozwiązywany przez uczniów |
Rekomendacja eksperta CEO |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Badania socjologiczne młodzieży wskazują, iż zainteresowanie profilaktyką zdrowotną w młodym wieku jest dosyć niskie. Dla młodych ludzi, z racji wieku i z reguły cieszących się dobrym zdrowiem, daleka perspektywa chorób nie zmusza do dbania o siebie. Każdy więc projekt lub jakakolwiek aktywność zwracająca uwagę uczniów na zdrowie lub konsekwencje złych nawyków jak na przykład palenie papierosów jest cenna i warta przeprowadzenia. Ponadto dreszczyk emocji związany z badaniem siebie i swoich kolegów sprawi, że uczniowie zaangażują się w projekt. Projekt nie składa się z wielu działań dlatego też można skoncentrować się na dokładnym opracowaniu otrzymanych danych i zastanawianiu się nad różnymi możliwymi korelacjami wyników przeprowadzonych badań. Na przykład, czy w kontekście naszego projektu każda nieobecność w klasie uczniów może być brana pod uwagę? Musimy pamiętać, że choroby dotykają nie tylko układu oddechowego. Prezentowany projekt może stanowić inspirację dla tych, którzy chcieliby ze swoimi uczniami zająć się profilaktyką zdrowia i jednocześnie nie zanudzać uczniów tak zwanymi „kazaniami” na temat groźnych konsekwencji niektórych zachowań. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojęcia, które powinni znać uczniowie |
Wprowadzenie dla nauczyciela |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przed rozpoczęciem projektu uczniowie powinni znać podstawowe fakty z zakresu budowy i funkcjonowania układu oddechowego człowieka. Powinni również zapoznać się z pojęciem wydolności oddechowej i czynników, które na nią wpływają na przykład: wiek, uprawianie sportu, palenie papierosów czy też przebyte lub przewlekłe choroby.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Główne zadania /działania uczniów |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematy konsultacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma prezentacji |
Odbiorcy prezentacji |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentarz eksperta |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Tematyka prezentowanego projektu dotyczy wydolności układu oddechowego uczniów: kolegów i koleżanek wykonawców projektu. Przeglądając poszczególne zadania proszę zwrócić uwagę, czy wszystkie zaplanowane działania ściśle wiążą się z wybraną przez uczniów tematyką. Jeden z dwóch problemów, który uczniowie postanowili rozwiązać, wiąże się dosyć luźno z badanym tematem. Uczulam wszystkich opiekunów grup projektowych, by już w trakcie planowania konsekwentnie zwracali uwagę na inwencję uczniów i kierowali ją we właściwym kierunku. Proponuję również, by pytać się uczniów, w jaki sposób opracują otrzymane dane i o czym otrzymane wyniki mogą świadczyć. Nie znam wyników badań, które zostały przeprowadzone w trakcie prezentowanego projektu. Myślę jednak, że istnieje dosyć poważne „niebezpieczeństwo”, iż uczniowie nie wykryją żadnej korelacji pomiędzy na przykład paleniem i mniejszą wydolnością oddechową bądź paleniem i słabszą kondycją fizyczną lub większą absencją na lekcjach. Wtedy ogromną rolą opiekuna grupy jest pomoc w prawidłowej interpretacji otrzymanych wyników. Takie wyniki mogą mieć związek z wiekiem badanych, „młodość” jest w stanie skompensować szkody ale nie znaczy to oczywiście, że organizm przez lata poddawany szkodliwym wpływom będzie funkcjonował tak samo dobrze jak na początku. Bardzo gorąco polecam twórczą ingerencję w poczynania uczniów, głównie poprzez zadawanie dodatkowych pytań. |