Program realizowany przez:
Od czego zależy kolor płomienia?
Tematyka projektu |
Opiekun projektu |
|||||||||||||
Barwy płomienia. Pierwiastki, które wpływają na kolor płomienia.
|
Agnieszka Kaczmarzyk-Mozgawa z Gimnazjum nr 7 w Gliwicach | |||||||||||||
Problem rozwiązywany przez uczniów |
Rekomendacja eksperta CEO |
|||||||||||||
Od czego zależy kolor płomienia? Czy substancje z naszego otoczenia mogą zmieniać barwę płomienia?
|
Projekt o charakterze eksperymentalnym – brawo - doświadczenie jest podstawą skutecznego nauczania chemii. Obserwacja barwienia płomienia jest drogą prowadzącą do analizy spektralnej – jednej z najważniejszych metod analitycznych i badawczych stosowanych w nauce i technologii. |
|||||||||||||
Pojęcia, które powinni znać uczniowie |
Wprowadzenie dla nauczyciela |
|||||||||||||
Pierwiastek, metal, ogrzewanie, temperatura, świecenie.
|
Na lekcjach chemii omawiane są charakterystyczne właściwości wybranych metali i niemetali. Wśród tych właściwości jest barwa płomienia dla niektórych metali. Właściwość ta jest wykorzystywana przy produkcji sztucznych ogni. Wśród substancji, z którymi spotykamy się w życiu codziennym można znaleźć takie, które zawierają pierwiastki barwiące płomień. |
|||||||||||||
Główne zadania /działania uczniów |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tematy konsultacji |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Forma prezentacji |
Odbiorcy prezentacji |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Komentarz eksperta |
||||||||||||||
Mirek Dolata: Pomysł projektu bardzo ciekawy i dodatkowo zawiera elementy zarówno chemiczne i fizyczne. Szkoda, że nie cały potencjał tego pomysłu został wyczerpany. Wiele substancji barwiących płomień rzeczywiście może być trudno dostępne (związki litu, cezu, rubidu, radu, galu , indu, talu, strontu czy baru) ale związki potasu (chlorek lub azotan), wapnia (chlorek) i boru (kwas borowy! świeci cząsteczka BO2 , najlepszy efekt przy użyciu alkoholowego roztworu H3BO3) można zdobyć bardzo łatwo. Jedyną wadą merytoryczną projektu jest traktowanie procesu świecenia par związków chemicznych w płomieniu, jako związanych z reakcją spalania odpowiedniego pierwiastka. Cytując fragment prezentacji: „W wysokiej temperaturze związki niektórych metali wyparowują, a ich pary pobudzone do świecenia zabarwiają płomień palnika „ (dobrze). Niestety w dalszej części prezentacji pojawia się „spalanie pierwiastków” (źle)!
|