Program realizowany przez:
Matematyka a ochrona środowiska
Matematyka a ochrona środowiska
Jednym z elementów ochrony środowiska naturalnego jest segregacja i właściwe składowanie odpadów, w szczególności, pochodzących z naszych gospodarstw domowych, opakowań szklanych, plastikowych i papierowych. Tematem tym zajęli się uczniowie Gimnazjum w Lelisie , którzy pod opieką nauczycielki Jolanty Olkowskiej przygotowali, podczas zajęć SKN realizowanych w ramach programu Akademia Uczniowska,. opisane poniżej doświadczenie.
Rekomendacja eksperta CEO Włodzimierza Gapskiego
Ciekawa propozycja zajęć z interesującym pytaniem problemowym. Proste doświadczenia pozwala zrozumieć jak istotne, oprócz selektywnej zbiórki odpadów, jest odpowiednie przygotowanie opakowań do składowania w pojemnikach na odpady komunalne. Doświadczenie może być modyfikowane na różne sposoby, a pomiary i obliczenia mogą dotyczyć innych rodzajów opakowań, na przykład plastikowych butelek lub puszek po napojach.
Temat zajęć- pytanie problemowe
Ile razy mniej przestrzeni zajmie zgniecione pudełko po mleku?
Podstawowe pojęcia
- objętość prostopadłościanu
- jednostki objętości
- „ile razy mniej”
Źródło:
Pomysł własny uczniów
Hipoteza sformułowana przez uczniów:
Zgniecione pudełko zajmie około 7 razy mniej przestrzeni niż wyrzucone bez zgniecenia.
Opis doświadczenia:
Doświadczenie polega na obliczeniu objętości pudełka po mleku przed zgnieceniem i po zgnieceniu i porównaniu, ile razy mniejszą objętość ma pudełko zgniecione, aby lepiej zrozumieć potrzebę porządkowania odpadów.
Instrukcja do doświadczenia
Kolejne czynności uczniów
- zmierzyć wymiary pudełka prostopadłościennego, np. po mleku
- obliczyć objętość pudełka
- zgnieść pudełko „na płasko”
- zmierzyć wymiary zgniecionego pudełka, obliczyć objętość
- obliczyć, ile razy mniej przestzeni zajmuje zgniecione pudełko.
Wnioski z doświadczenia
Czy wyniki doświadczenia są zgodne z hipotezą? NIE
Uzasadnienie: Wyniki okazały się niezgodne z hipotezą, ponieważ zgniecione pudełko zajmowało 15 razy mniej przestrzeni, a nie 7 razy. Czyli około dwa razy mniej niż założyliśmy. To daje nam do myślenia, na temat segregacji śmieci.
Podstawa programowa
Matematyka
1. Liczby wymierne dodatnie. Uczeń:
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby wymierne zapisane w postaci ułamków zwykłych lub rozwinięć dziesiętnych skończonych zgodnie z własną strategią obliczeń (także z wykorzystaniem kalkulatora);
- oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych zawierających ułamki zwykłe i dziesiętne;
2. Bryły. Uczeń:
- oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupa prostego, ostrosłupa, walca, stożka, kuli (także w zadaniach osadzonych w kontekście praktycznym);
Komentarz eksperta
Analizując złączony do sprawozdania z zajęć fragment dokumentacji uczniowskiej można mieć wątpliwość, czy realne jest zgniecenie w domowych ( szkolnych) warunkach pudełka po mleku do grubości 1 mm. Poza tym, łatwo zauważyć, że zgniecione pudełko nie ma kształtu prostopadłościanu, stąd trudno przyjąć objętość takiej bryły, jako przestrzeń, którą zajmuje zgniecione pudełko. Sytuacja ta stwarza okazję do przeprowadzenia z uczniami dyskusji na temat szacowania objętości otrzymanej po zgnieceniu bryły. Weryfikację poprawności wyniku może stanowić doświadczenie polegające na wypełnianiu większego pojemnika
o znanej objętości zgniecionymi kartonami. Następnie możemy obliczyć ilość nie zgniecionych kartonów, które może zmieścić ten pojemnik, a na koniec porównać oba wyniki i jeszcze raz udzielić odpowiedzi na pytanie problemowe zawarte w temacie zajęć.
Nie mniej interesujące dla uczniów może być podobne doświadczenie, połączone ze zgniataniem plastikowych butelek o różnym kształcie lub puszek po napojach. W tym przypadku dodatkowa trudność wiąże się z obliczeniem lub znalezieniem sposobu na wyznaczenie objętości opakowania przed zgnieceniem
Opracował Włodzimierz Gapski