Program realizowany przez:
Matematyczne problemy badawcze projektów edukacyjnych

Jednym z zasadniczych celów realizacji projektów edukacyjnych jest samodzielne rozwiązanie przez uczniów problemów badawczych, określonych na etapie planowania pracy. Podejmowane przez zespoły projektowe działania powinny obejmować dogłębne zbadanie zjawiska związanego z życiem codziennym lub z dowolną dziedziną (dowolnymi dziedzinami) wiedzy.
Problemy badawcze matematycznych projektów edukacyjnych najczęściej nawiązują do praktycznych sytuacji z życia codziennego lub statystycznej analizy obserwowanych bądź badanych zjawisk i obejmują następujące zagadnienia:
- zbieranie, opracowanie i prezentacja danych liczbowych (sylwetka statystycznego gimnazjalisty, nawyki żywieniowe, organizacja czasu wolnego),
- symetrie w naszym otoczeniu ( w przyrodzie, architekturze, sztuce),
- optymalizacja wydatków (koszty remontu i wyposażenia pokoju ucznia lub sali lekcyjnej, sezonowe promocje, porównywanie cen, organizacja wycieczki, ograniczenie wydatków na energię i wodę),
- optymalizacja zysków (porównywanie opłacalności lokat i inwestycji).
W kursie Au3 zadaniem uczniów było sformułowanie problemów badawczych związanych z wybranym pojęciem kluczowym, w których rozwiązaniu pomocne były przygotowane podczas zajęć SKN doświadczenia. Tak więc realizacja projektu opierała się na przeprowadzeniu badań zgodnie z obowiązującą w Au3 procedurą naukową i związaną z tym dokumentacją (karty pracy, materiały do wzajemnego nauczania). Taki schemat działania mobilizował uczniów do poszukiwania problemów związanych z formułowaniem hipotez badawczych i szukania sposobów weryfikacji ich poprawności.
Wszystkim zainteresowanych rozwiązaniami prezentowanych wyżej problemów badawczych zachęcam do lektury sprawozdań opublikowanych przez uczestników kursu Au Projekty edukacyjne - grupa matematyczno –fizyczna (edycja 2012/13).
Temat projektu |
Problemy badawcze |
Opiekun projektu |
Szkoła |
Promocja „taniej o wartość podatku VAT” |
O ile procent obniża się ceny podczas takiej promocji? |
Marcela Prasińska Matematyka 1 |
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 12 w Zabrzu |
Szanse wyborcze – procenty i punkty procentowe |
Czym różnią się te pojęcia? Czy można ich używać zamiennie? |
||
W świecie liczb |
Czy są liczby, których jeszcze nie znamy? |
Tatiana Całus Matematyka 1 |
Zespół Szkół w Mstowie Gimnazjum im. A. Kubickiego |
Matematyka w muzyce |
Ile matematyki w muzyce? |
||
Niedziesiątkowe systemy liczbowe |
Jak wykonać proste działania matematyczne używając systemu piątkowego? |
Monika Liszczyk Matematyka 1 |
Gimnazjum im. Kazimierza Górskiego w Poraju |
|
Złudzenia optyczne a matematyka |
Magdalena Kalemba Matematyka 2 |
Zespół Szkół Gimnazjum w Sierakowie |
Bryły platońskie |
Co wiemy o Platonie i jego bryłach? |
Karolina Worobiew Matematyka 2 |
Gimnazjum nr 1 im. Polskich Noblistów w Śremie |
Na czym polega wyjątkowość brył platońskich? |
|||
Jaki wpływ na życie człowieka mają bryły platońskie? |
|||
Nasz Układ Słoneczny |
W jakiej skali należy przedstawić Układ Słoneczny, aby zmieścił się na boisku szkolnym? |
Daria Siczyńska Matematyka 2 |
Gimnazjum w Lubiniu |
Czy pszczoły znają geometrię? Z wizytą w ulu, czyli wielokąty foremne w przyrodzie. |
Jakimi wielokątami foremnymi i w jaki sposób można całkowicie zapełnić płaszczyznę ? |
E Pomagier Matematyka 3 |
Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie |
Obliczanie powierzchni wielokątów foremnych |
|||
Stand-by pożeracze energii |
Ile możemy zaoszczędzić energii gdy wyłączymy urządzenia z funkcją stand-by za pomocą wyłącznika wyłącz a nie pilota? |
Iwona Jaworska Matematyka 3 |
Gimnazjum im Odkrywców Polskiej Miedzi w Chocianowie |
„Dookoła koła” – czy dzisiaj, możliwe jest życie bez koła? |
Jak wykorzystać własności koła przy różnych sposobach jego rysowania? |
Katarzyna Grad Matematyka 4 |
Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83 im. Konstancji Markiewicz w Warszawie
|
„Pi razy drzwi” |
Jak wyznaczano wartość najsłynniejszej liczby niewymiernej? |
||
Matematyczne orgiami. |
Jak za pomocą sztuki orgiami wykonywać konstrukcje geometryczne i dowodzić twierdzenia? |
Marta Nadziemska Matematyka 3 |
Gimnazjum nr 29 im. Konstytucji 3 Maja we Wrocławiu |
Szyfrowanie i łamanie szyfrów |
Jakie zastosowanie ma matematyka w szyfrowaniu i łamaniu szyfrów? |
||
Układ Słoneczny w liczbach |
Która planeta jest naj…naj..? /największa, najdalej położona od Ziemi, ma największą średnicę/ |
Alina Dąbrowska Matematyka 4 |
Gimnazjum Nr 5 im. Jana Kochanowskiego w Koninie |
Liczby i ich rodzaje. |
Czy podział liczb na arabskie, rzymskie itd. jest nam potrzebny? Zastosowanie liczb na całym świecie. |
Barbara Morawska Matematyka 5 |
Gimnazjum Nr 2 w Lidzbarku Warmińskim |
Figury foremne są piękne. |
Dlaczego figury foremne nas zachwycają? Jakie mają własności? |
||
Fenomen liczby 7 |
Jakie znaczenie miała liczba 7 w starożytności, religii, matematyce i życiu codziennym. |
Beata Szymborska Matematyka 6 |
Zespół Szkół w Gawlikach Wielkich |
Pole trójkąta |
Na ile różnych sposobów można policzyć pole trójkąta ? |
Marek Nitkiewicz Matematyka 6 |
Gimnazjum Nr 8 w Elblągu |
Nie tylko puzzle |
Co to jest parkiet, mozaika? Czy podobne zjawiska występują w przyrodzie? |
Wiesława Wojtkiewicz Matematyka 6 |
Zespół Szkół nr 1, Gimnazjum nr 1 w Nidzicy |
Figury możliwe i niemożliwe w naszym otoczeniu |
Co mogę zbudować z graniastosłupów, a czego nie? |
||
Matematyka a piękno |
Czy złota proporcja zbliża ludzi do czegoś tajemnego? |
Wioletta Napiórkowska Matematyka 7 |
Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Rzekuniu |
Jaka jest rola matematyki w poezji, malarstwie i muzyce? |
|||
Kosmos – chaos czy porządek? |
Opracował: Włodzimierz Gapski