Program realizowany przez:
Matematyczne podchody

Rekomendacja; jakie elementy nauczania wzajemnego warto polecić:
1. Atrakcyjna dla uczniów forma wpływająca pozytywnie na motywację.
2. Skuteczność – aby uczyć się poprzez rozwiązywanie kolejnych zadań należy rozwiązać bieżące
3. Możliwość samooceny sprawdzianu
4. Przygotowanie nagród: słodyczy i dyplomówWzajemne nauczanie przygotowali uczennice i uczniowie Pani Wioletty Ojrzyńskiej z Gimnazjum w Szydlaku.
Opracowanie eksperta: Jerzy Kielech
Opis formy nauczania wzajemnego wybranej przez uczniów:
Podczas „podchodów” zorganizowanych w okolicach szkoły uczniowie odnajdywali 5 stanowisk z zadaniami do rozwiązania. Po poprawnym rozwiązaniu otrzymywali wskazówkę, gdzie jest kolejny skarb – zadanie. Zadania umieścili częściowo w słoikach i ukryli, a część zawiesili w balonach, które trzeba było przekłuć (małą niespodzianką była wysypująca się wówczas mąka)
Uwaga!
Takie zajęcia poza obiektem szkoły wymagają regulaminu (podobnie jak wycieczka szkolna), którego akceptacji dokonują uczniowie i karty wycieczki podpisanej przez dyrekcję.
Źródło pomysłu;
Uczniowie nie wskazali źródła pomysłu, prawdopodobnie uczestniczyli w zabawie w podchody i postanowili wykorzystać ten atrakcyjna formę aktywności do nauczania wyrażeń algebraicznych.
Czy uczniowie zaplanowali jak sprawdzą efekty nauczania wzajemnego przed sprawdzianem?
Tak. Warunkiem kontynuowania podchodów i rozwiązywania kolejnych zadań było poprawne wykonanie zadania na danej „stacji”.
Warto przygotować podobne zadanie(zadania) dodatkowe i dopiero jego (ich) rozwiązaniem przez wszystkich uczestników warunkować udzielenie wskazówki dotyczącej miejsca ukrycia kolejnego zadania. Pozwoliłoby to nauczyć się rozwiązania tego typu zadań wszystkim, oraz zaistnieć nauczaniu wzajemnemu w ramach grupy.
Forma sprawdzianu i ocena jego rezultatów przez uczniów i/lub opiekuna:
Test sprawdzający – jednokrotnego wyboru. Uczniowie przygotowali poprawne odpowiedzi i uczestnicy mogli dokonać samooceny. Z przytoczonej informacji wynika, że dwie osoby rozwiązły wszystkie zadania, a najsłabsze dwa wyniki to 3 dobrze rozwiązane zadania na 10.
Celowym byłoby nie tylko podanie poprawnych odpowiedzi, ale wspólne wyjaśnienie dlaczego dana odpowiedź jest poprawna
Podstawa programowa:
Wyrażenia algebraiczne. Uczeń:
1) opisuje za pomocą wyrażeń algebraicznych związki między różnymi wielkościami;
2) oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych;