Program realizowany przez:
Kobieta – istota idealna?
Opiekunką zespołu uczniowskiego, który zrealizował projekt jest Aleksandra Kozioł z Gimnazjum nr 2 w Głogowie.
Komentarz eksperta CEO: Realizacja projektu ma związek z pojęciem estetycznym – piękna kobiecego ciała i pokazuje zastosowanie matematyki w tej, na pozór odległej od królowej nauk, dziedzinie ludzkiego doświadczania . Rozumienie ideału kobiety odnosi się wprawdzie do badań dotyczących proporcji ludzkiego ciała oparych na pojęciu złotej liczby, ale w pytaniu badawczym definiującym problem , który chca rozwiązać uczniowie, pojawia się ważna kwestia etyczna i psychologiczna. Jest ona bardzo istotna współcześnie, gdy poprzez lansowany pseudoideał piękna, tak wiele nastolatek popada w choroby psychiczne – próbując mu sprostać.
Wprowadzenie dla nauczyciela :
Podczas realizacji projektu będziemy wyszukiwać potrzebne informacje w Internecie. Posiłkować się będziemy też literaturą. Sporo ciekawych informacji na temat złotego podziału można znaleźć w czasopiśmie „Rusz głową”. Ale najważniejszą część projektu – poszukiwanie złotych proporcji w kobiecie będziemy wykonywać przy pomocy programu GeoGebra. Jest to darmowy program, dostępny w polskiej wersji, łatwy w obsłudze. Warto zapoznać się z tym programem na stronie www.geogebra.org .
Pojęcia które powinni znać uczniowie przed rozpoczęciem projektu:
Naturalnym pojęciem wykorzystywanym w projekcie jest pojęcie proporcji. Można sobie wyobrazić realizację projektu przy założeniu, że uczniowie samodzielnie poznają to pojęcie i własności proporcji, ale w przypadku ograniczeń czasowych, i w związku z dużym zakresem nowych odkryć i umiejętności do przyswojenia jest to wskazane. Przydatne byłoby także opanowanie umiejętności wykonywania podstawowych konstrukcji geometrycznych – przy czym ich realizacja w programie GeoGebra może być naturalnym profitem z realizacji projektu.
Problem, który chcieli uczniowie rozwiązać:Jak uzmysłowić rówieśnikom, że współczesny ideał nastolatki, utożsamiany często z lalką Barbie, jest nierzeczywisty i nierealny (niezgodny z biologiczną budową człowieka), zatem dążenie do niego jest pozbawione sensu?
Główne zadania |
Działania |
---|---|
Określenie zadań jakie mają być zrealizowane w ramach projektu |
Określenie zakresu tematycznego |
Wymyślenie sposobu prezentacji |
|
Określenie NaCoBeZu |
|
Wytypowanie osoby do wypełniania dokumentacji |
|
Wykonanie prezentacji w programie PowerPoint na temat złotej proporcji |
Poszukiwanie informacji w Internecie na temat złotej proporcji |
Poszukiwanie informacji w Internecie na temat lalki Barbie |
|
Czy warto być Barbie? Przygotowanie materiałów do referatu |
|
Przygotowanie prezentacji o złotej proporcji |
|
Wypełnianie dokumentacji |
|
Poszukiwanie złotych proporcji w ciele człowieka i w lalce Barbie |
Wykonanie narzędzia do poszukiwania złotej liczby w programie GeoGebra |
Jak udowodnić konstrukcję złotej proporcji? |
|
Wykonanie zdjęć kobiet i lalki Barbie |
|
Poszukiwanie złotych proporcji za pomocą GeoGebry |
|
Wypełnianie dokumentacji |
|
Publiczna prezentacja projektu |
Ostateczne dopracowanie prezentacji multimedialnych |
Ostateczne dopracowanie przebiegu prezentacji projektu – cały plan |
|
Dopracowanie części wstępnej prezentacji - referat |
|
Przygotowanie debaty albo dyskusji w innej formie |
|
Wypełnianie dokumentacji |
|
Prezentacja projektu |
Prezentacja multimedialna |
Prezentacja przy pomocy programu GeoGebra |
|
Dyskusja |
|
Znajdź swój złoty punkt – wykorzystanie kalkulatora |
|
Wypełnianie dokumentacji |
|
Podsumowanie projektu |
Przeanalizowanie informacji zwrotnych od uczestników prezentacji |
Dokonanie samooceny |
|
Dyskusja, wyciągnięcie wniosków |
|
Dokumentacja |
Tematy konsultacji:
Co będziemy robić na SKN w II semestrze |
Prezentacja projektów edukacyjnych. Zrozumienie idei projektów edukacyjnych |
Wybór tematyki projektu. |
Jak dokumentować naszą pracę? |
Pracujemy z programem PowerPoint |
Zgłębienie umiejętności pracy z programem GeoGebra |
Zakładamy blog uczniowski |
Wykonanie prezentacji dotyczącej złotej proporcji |
Poszukiwanie złotych proporcji w ciele kobiety – praca z programem GeoGebra |
Przygotowanie debaty |
Wstępne przygotowanie scenariusza publicznej prezentacji projektu |
Generalna próba publicznej prezentacji |
Publiczne prezentacje projektu |
Podsumowanie projektu |
Prezentacja:
I Przy pomocy prezentacji multimedialnej omówienie następujących zagadnień:
- Co to jest złota proporcja
- Złota proporcja w architekturze, świecie zwierząt i roślin oraz ciele człowieka
- Ideał kobiety na przestrzeni wieków
- Historia lalki Barbie, prezentacja fragmentu filmu z jej udziałem.
- Omówienie problemu co by było gdyby kobieta miała takie proporcje jak Barbie
- Przedstawienie narzędzia wykonanego w programie GeoGebra do poszukiwania złotej proporcji. Przy pomocy narzędzia sprawdzenie czy lalka Barbie jest idealna. Dyskusja w formie debaty – czy warto dążyć do wyglądu Barbie . Podział na grupy – za i przeciw.
Klasa I przedstawia wyniki dyskusji „czy warto dążyć do ideału Barbie”. Dziewczyny były za, chłopcy przeciw.
Załączniki wybrane przez eksperta:
karta IZ dla uczniów: http://au.ceo.nq.pl/getpollfile.php?i=22146
praca uczniów w programie GeoGebra cd.: http://au.ceo.nq.pl/getpollfile.php?i=19998