Program realizowany przez:
Kiełkowanie nasion
Tematyka projektu |
Opiekun projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wpływ środowiska na funkcjonowanie organizmów roślinnych | Edyta Konopek z Gimnazjum nr 2 w Ustroniu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problem rozwiązywany przez uczniów |
Rekomendacja eksperta CEO |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uczniowie postanowili rozwiązać trzy główne problemy w ramach tematyki „Wpływ środowiska na funkcjonowanie organizmów roślinnych”:
|
Projekt o tematyce botanicznej jest o tyle trudny, że wymaga nie tylko pracy w trakcie godzin w szkole ale również pełnego zaangażowania podczas opieki nad roślinami. Polecam go uwadze, gdyż jest projektem ściśle eksperymentalnym zakładającym, że każdy zespół wykonuje własnoręcznie doświadczenia. Ciekawy jest również pomysł „podzielenia” rośliny pomiędzy zespoły, każdy z nich zajął się innym etapem z jej życia. Wybrano również kilka czynników, które mogą mieć wpływ na roślinę a ich źródłem jest działalność człowieka jak na przykład detergenty lub związki siarki. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojęcia, które powinni znać uczniowie |
Wprowadzenie dla nauczyciela |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uczniowie powinni zapoznać się z budową roślin okrytonasiennych. Powinni wiedzieć jak zbudowane jest nasienie oraz co to jest proces kiełkowania. Resztę informacji zbiorą w trakcie wykonywania poszczególnych zadań.
|
Temat projektu jest wspólny dla trzech grup. Jednak każda zajmie się czymś innym. Można powiedzieć, że prześledzimy problem od nasienia do nasienia. Pracują za pomocą doświadczeń, wyszukując informację multimedialne, przygotowując plansze ,prezentację uczniowie poszerzą swoją wiedzę i utrwalą już posiadaną. Pierwsza grupa zajmie się nasionami, druga będzie pracować na liściach a trzecia zajmie się kwiatami. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Główne zadania /działania uczniów |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematy konsultacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
brak informacji | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma prezentacji |
Odbiorcy prezentacji |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trzy odrębne plansze, które powstały w wyniku prac każdego zespołu zostały zaprezentowane w pracowni biologicznej. | Uczniowie klas drugich | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentarz eksperta |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Agnieszka Chołuj:
Struktura projektu jest przejrzysta i jasna. Większość zaplanowanych działań adekwatna do rozwiązania sformułowanych problemów. Choć zdarzyły się również i w tym projekcie zadania nie do końca powiązane z tematem jak na przykład „Nasiona trujące” bądź „Rośliny owadożerne”. Być może uczniowie próbowali znaleźć fakty bardziej „mrożące krew w żyłach” niż samo kiełkowanie bądź jego brak. W tego typu doświadczeniach bardzo cenne byłoby wykonywanie kilku powtórzeń każdego wariantu a następnie liczenie średniej liczby zdarzeń w danym wariancie. W tak eksperymentalnym projekcie bardzo dobrze wyglądałyby wykresy a nie tylko zdjęcia pojedynczych szalek z wykiełkowanymi nasionami. Pewnym wariantem prezentowanej pracy mógłby być projekt, którego tematyka związana byłaby z wpływem człowieka na funkcjonowanie organizmów roślinnych. W jego trakcie można byłoby wybrać na przykład takie czynniki jak: zasolenie gleb, stosowanie herbicydów, stosowanie nawozów sztucznych, niszczenie struktury gleb. Inny projekt również botaniczny ale z większym naciskiem na ekologię mógłby dotyczyć wędrówek roślin pomiędzy kontynentami tymi zamierzonymi jak i tymi przypadkowymi. |