Zakres tematyczny:

Woda – właściwości i rola w przyrodzie.

Woda jako rozpuszczalnik.

Zanieczyszczenia wód

Opis formy nauczania wzajemnego wybranej przez uczniów:

„Uczniowie po krótkiej dyskusji jednogłośnie zdecydowali, że wzajemne nauczanie, które poprowadzą będzie miało formę gry. Uznali, że będzie to forma najbardziej atrakcyjna dla pozostałych uczniów i dlatego przyczyni się do poszerzenia i utrwalenia wiadomości.”

Instrukcja:

  • Każdy gracz stawia swój pionek na starcie;
  • Grę rozpoczyna osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek;
  • Gracze przesuwają się o tyle pół ile wyrzucili oczek;
  • Jeśli gracz stanie na polu oznaczonym kolorem pomarańczowym lub zielonym – losuje pytanie o odpowiednim kolorze;
  • Jak nie odpowie na pytanie z pomarańczowej kartki to czeka jedną kolejkę;
  • Jak nie odpowie na pytanie z zielonej kartki to się cofa trzy pola do tyłu;
  • Jak wpadnie w czarną dziurę to czeka  dwie kolejki;
  • Jak dobrze odpowie na pytanie, to pozostaje na swoim miejscu;
  • Wygrywa osoba, która jako pierwsza dotrze do METY.
  • Jeżeli zawodnik dobrze odpowiedział na pytanie idzie w przód o liczbę pól wypisanych na pytaniu, jeżeli źle odpowiedział, to cofa się o ilość punktów wyznaczonych na karteczce z pytaniem.

Dodatkowe uwagi:

Nie zostały odnotowane przez uczniów.

Źródło pomysłu: Uczniowie nie wskazali odrębnego źródła pomysłu (inspiracji), należy uznać, że plansza do gry, zasady i zadania zostały przygotowane przez nich samodzielnie

Co się udało i co nie udało we wzajemnym nauczaniu prowadzonym przez uczniów?

„Koleżankom i kolegom bardzo podobała się gra. Uznali, że takie zajęcia są ciekawe. Przygotowując się  do wzajemnego nauczania sami sporo się nauczyliśmy. Bardzo dobrze się nam razem pracowało.”

Forma sprawdzianu i ocena jego rezultatów przez uczniów i/lub opiekuna:

Krzyżówka która składała się z 15 haseł tematycznie związanych z wodą. Jedna kolumna stanowiła ogólne hasło krzyżówki co mogło być dodatkową podpowiedzią, gdyż nie wszystkie pytania jakie przygotowali uczniowie należały do najprostszych. Uczniowie w dzienniku pokładowym napisali: „Koledzy i koleżanki byli zaskoczeni, że sprawdzian ma formę krzyżówki. Większość uczniów udzieliła poprawnych odpowiedzi pomimo, że krzyżówka nie była najłatwiejsza”.