Program realizowany przez:
Gra planszowa - woda
Zakres tematyczny:
Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Woda jako rozpuszczalnik.
Zanieczyszczenia wód
Opis formy nauczania wzajemnego wybranej przez uczniów:
„Uczniowie po krótkiej dyskusji jednogłośnie zdecydowali, że wzajemne nauczanie, które poprowadzą będzie miało formę gry. Uznali, że będzie to forma najbardziej atrakcyjna dla pozostałych uczniów i dlatego przyczyni się do poszerzenia i utrwalenia wiadomości.”
Instrukcja:
- Każdy gracz stawia swój pionek na starcie;
- Grę rozpoczyna osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek;
- Gracze przesuwają się o tyle pół ile wyrzucili oczek;
- Jeśli gracz stanie na polu oznaczonym kolorem pomarańczowym lub zielonym – losuje pytanie o odpowiednim kolorze;
- Jak nie odpowie na pytanie z pomarańczowej kartki to czeka jedną kolejkę;
- Jak nie odpowie na pytanie z zielonej kartki to się cofa trzy pola do tyłu;
- Jak wpadnie w czarną dziurę to czeka dwie kolejki;
- Jak dobrze odpowie na pytanie, to pozostaje na swoim miejscu;
- Wygrywa osoba, która jako pierwsza dotrze do METY.
- Jeżeli zawodnik dobrze odpowiedział na pytanie idzie w przód o liczbę pól wypisanych na pytaniu, jeżeli źle odpowiedział, to cofa się o ilość punktów wyznaczonych na karteczce z pytaniem.
Dodatkowe uwagi:
Nie zostały odnotowane przez uczniów.
Źródło pomysłu: Uczniowie nie wskazali odrębnego źródła pomysłu (inspiracji), należy uznać, że plansza do gry, zasady i zadania zostały przygotowane przez nich samodzielnie
Co się udało i co nie udało we wzajemnym nauczaniu prowadzonym przez uczniów?
„Koleżankom i kolegom bardzo podobała się gra. Uznali, że takie zajęcia są ciekawe. Przygotowując się do wzajemnego nauczania sami sporo się nauczyliśmy. Bardzo dobrze się nam razem pracowało.”
Forma sprawdzianu i ocena jego rezultatów przez uczniów i/lub opiekuna:
Krzyżówka która składała się z 15 haseł tematycznie związanych z wodą. Jedna kolumna stanowiła ogólne hasło krzyżówki co mogło być dodatkową podpowiedzią, gdyż nie wszystkie pytania jakie przygotowali uczniowie należały do najprostszych. Uczniowie w dzienniku pokładowym napisali: „Koledzy i koleżanki byli zaskoczeni, że sprawdzian ma formę krzyżówki. Większość uczniów udzieliła poprawnych odpowiedzi pomimo, że krzyżówka nie była najłatwiejsza”.