Program realizowany przez:
Czy warto zakręcać kurek z wodą?
Komentarz ekspertki/eksperta CEO: Jerzy Kielech
Stawiając nieco retoryczne pytanie:
Czy warto zakręcać kurek z wodą? uczniowie zdecydowali się rozwiązać bardzo ważki problem dotyczący każdego mieszkańca naszego globu. Woda staje się coraz cenniejszym, a przez to droższym zasobem. Wszyscy wiemy, że trzeba oszczędnie tymi zasobami gospodarować, choćby dlatego, że koszty są bardzo znaczące dla domowych gospodarstw i stale rosną. Uczniowie wykonali bardzo dokładną pracę badawczą, której wynikiem było ustalenie miejsc i sposobów zużywania, a często marnotrawienia tego surowca. Pokazali zużycie z rozbiciem na czynności wymagające używania wody i obliczyli jednostkowy oraz globalny koszt w skali dnia tygodnia miesiąca i roku z uwzględnienie cen aktualnie obowiązujących w Olsztynie. Do opracowania tych danych skorzystali z arkusza kalkulacyjnego, a wyniki swych badań przedstawili m.in. w przygotowanej prezentacji multimedialnej
Rekomendacja:
Warto poznać wyniki uczniowskich badań i przeprowadzić podobne pytając: „Gdzie można szukać oszczędności?”. Można , poprzez analogię, dokonać badania kosztów innych mediów typu, prąd, gaz, ogrzewanie mieszkania. Wykorzystanie podstawowych umiejętności matematycznych, przydatnych każdemu człowiekowi oraz współczesnych narzędzi służących do opracowywania danych pokazuje przydatność tej wiedzy i przekonuje, że należy oszczędzać. Projekt może i powinien być rozwijany i kontynuowany. Można świadomie prowadzić doświadczenia i pomiary zużycia wody podczas mycia zębów, prądu podczas pracy urządzeń w trybie czuwania, znaczenia efektu kapiącej wody, czy wpływu ocieplenia budynku na koszty jego ogrzewania.
Tematy konsultacji:
- Co to jest metoda projektu?
- Opracowanie tematu, podział na grupy.
- Źródła informacji.
- Dane w arkuszu kalkulacyjnym.
- Prezentacja.
- Dokumentacja projektu.
- Co to jest samoocena?
- Jak zaprezentować projekt?
- Prezentacja projektu.
Wypełnienie NaCoBeZu
Pojęcia które powinni znać uczniowie przed rozpoczęciem projektu.( wypełnia ekspert)
ilość, cena, wartość, jednostki objętości oraz opanowywali umiejętności statystycznego opracowywania danych, tworzenia diagramów, sporządzania wykresów w arkuszu kalkulacyjnym, organizacji i formatowania danych. Te wiadomości i umiejętności mogą być także efektem nauki podczas wykonywania prac projektowych.
Problem, który chcieli uczniowie rozwiązać:
Czy warto zakręcać kurek z wodą?
Realizacja projektu: Główne zadania
- Formowanie zespołu, w tym wybranie osób odpowiedzialnych za dokumentację.
- Formułowanie problemu projektu – wpisanie go do Karty Prezentacja rezultatu swojego projektu klasie.
- Zebranie informacji dotyczących cen wody i zużycie wody w poszczególnych czynnościach,
- Opracowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym,
- Stworzenie prezentacji,
- Prowadzenie dokumentacji,
- Prezentowanie projektu.
- Przygotowanie NaCoBeZU.
Działania
„Mikołaj i Marcin omówią sposób zebrania informacji dotyczących kosztów wody i zużycia wody na poszczególne czynności. Wojtek i Mariusz omówią w jaki sposób za pomocą arkusza kalkulacyjnego można przedstawić dane. Grzesiek i Eryk przedstawią prezentację z wykresami i wyliczonymi kosztami.”
Odbiorcy prezentacji:
Zespół klasowy