Program realizowany przez:
Czy mleko jest zdrowym napojem?

Tematyka projektu |
Opiekun projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czy mleko jest zdrowym napojem? | ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problem rozwiązywany przez uczniów |
Rekomendacja eksperta CEO |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czy mleko jest zdrowym napojem? W ramach tego problemu poszczególne zespoły sformułowały tzw. problemy szczegółowe:
|
Agnieszki Chołuj:
Bliższe poznanie zagadnień związanych ze spożyciem mleka może być dla uczniów przydatne w życiu codziennym. Dyskusja obecna w mediach jak również kampanie prowadzone na rzecz zwiększenia konsumpcji mleka i jego przetworów wymaga, by młody człowiek znał racjonalne argumenty za i przeciw piciu mleka. Przy tej okazji należy zwrócić uwagę, na różnicę pomiędzy nietolerancją mleka a alergią na białka znajdujące się w mleku. Poszczególne działania w prezentowanej pracy można z łatwością przekształcić w autonomiczne projekty, które bardziej szczegółowo będą traktować konkretny problem. Na przykład „Zaprojektować doświadczenie pozwalające zbadać wybrany składnik mleka” możemy rozszerzyć na wszystkie składniki mleka i otrzymać projekt pod tytułem „Czym naprawdę jest mleko?” |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojęcia, które powinni znać uczniowie |
Wprowadzenie dla nauczyciela |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uczniowie na pewno powinni znać skład chemiczny przynajmniej kilku rodzajów mleka ssaczego n. p. mleka człowieka, krowy, kozy. Powinni zwrócić uwagę na istotne różnice w ich składzie: ilościowe i jakościowe. Mogą również zapoznać się z technologią wytwarzania mleka z roślin, by wiedzieć po co i jak się go produkuje. Powinni również znać mechanizm alergii na mleko i nietolerancji mleka. Te dwa zjawiska o zupełnie różnych mechanizmach w mediach i w języku potocznym są często mylone. Bardzo cenna byłaby również wiedza, czym pod względem składu różni mleko od wyrobów pochodzących od niego. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Główne zadania /działania uczniów |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematy konsultacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma prezentacji |
Odbiorcy prezentacji |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentarz eksperta |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |