Program realizowany przez:
Czy mleko jest zdrowym napojem?
Tematyka projektu |
Opiekun projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czy mleko jest zdrowym napojem? | Beata Szymczak z Gimnazjum nr 5 w Koninie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problem rozwiązywany przez uczniów |
Rekomendacja eksperta CEO |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czy mleko jest zdrowym napojem? W ramach tego problemu poszczególne zespoły sformułowały tzw. problemy szczegółowe:
|
Agnieszki Chołuj:
Bliższe poznanie zagadnień związanych ze spożyciem mleka może być dla uczniów przydatne w życiu codziennym. Dyskusja obecna w mediach jak również kampanie prowadzone na rzecz zwiększenia konsumpcji mleka i jego przetworów wymaga, by młody człowiek znał racjonalne argumenty za i przeciw piciu mleka. Przy tej okazji należy zwrócić uwagę, na różnicę pomiędzy nietolerancją mleka a alergią na białka znajdujące się w mleku. Poszczególne działania w prezentowanej pracy można z łatwością przekształcić w autonomiczne projekty, które bardziej szczegółowo będą traktować konkretny problem. Na przykład „Zaprojektować doświadczenie pozwalające zbadać wybrany składnik mleka” możemy rozszerzyć na wszystkie składniki mleka i otrzymać projekt pod tytułem „Czym naprawdę jest mleko?” |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pojęcia, które powinni znać uczniowie |
Wprowadzenie dla nauczyciela |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uczniowie na pewno powinni znać skład chemiczny przynajmniej kilku rodzajów mleka ssaczego n. p. mleka człowieka, krowy, kozy. Powinni zwrócić uwagę na istotne różnice w ich składzie: ilościowe i jakościowe. Mogą również zapoznać się z technologią wytwarzania mleka z roślin, by wiedzieć po co i jak się go produkuje. Powinni również znać mechanizm alergii na mleko i nietolerancji mleka. Te dwa zjawiska o zupełnie różnych mechanizmach w mediach i w języku potocznym są często mylone. Bardzo cenna byłaby również wiedza, czym pod względem składu różni mleko od wyrobów pochodzących od niego. |
Projekt w założeniu ma aktywizować ucznia do samodzielnego zdobywania informacji, dlatego poszczególne grupy zadaniowe wykorzystywać będą rożne metody poznawcze: ankietę, sondę , wywiad, eksperyment naukowy by następnie zestawiać wiedzę powszechną z badaniami naukowymi. Poznanie technologii wyrobu twarogu i masła ma zainteresować ucznia z jednej strony zdrową żywności, a z drugiej przemysłem mleczarskim naszego miasta. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Główne zadania /działania uczniów |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematy konsultacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma prezentacji |
Odbiorcy prezentacji |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentarz eksperta |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zespoły projektowe realizowały odrębne zadania w ramach jednego, szerszego tematu. Dzięki temu zastosowano całą gamę różnorodnych działań, które mogą stać się inspiracją dla innych nauczycieli w tworzeniu z uczniami własnych projektów. Młodzież w trakcie realizacji projektu „Mleko pierwszym pokarmem ssaka” wykonywała doświadczenia, formułowała ankietę i opracowywała jej wyniki metodami statystycznymi, zbierała informacje o alergii i jej mechanizmach a nawet własnoręcznie wykonywała twaróg. Aby zapewnić wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi grupami część zadań była przygotowywana przez oddzielne zespoły a wykonywana później przez wszystkich. Osobiście zachęcałabym do zawężania tematyki i bardziej intensywnej eksploracji wybranych zagadnień. Tym niemniej w tak szeroko zakrojonym projekcie ambitni uczniowie mogli wykazać się dużą dozą własnej inwencji i samodzielnego działania. Przy tego typu projekcie konieczny jest precyzyjny plan i konsekwentne dotrzymywanie terminów w przeciwnym razie łatwo o potknięcia. Pamiętajmy również, by rozwiązanie problemów szczegółowych koniecznie rozpatrywać w kontekście problemu głównego. |