Nauka podstaw astronomii umożliwia realizację wielu wymagań ogólnych podstawy programowej z zakresu matematyki i przyrody (np. podczas skalowano odległości między planetami Układu Słonecznego).

Uczniowie  Doroty Pera z Publicznego Gimnazjum w Drążnej postanowili:

  1. Dowiedzieć się, jakie są właściwości planet i w jakich są one odległościach od Słońca.
  2. Dowiedzieć się jak wyglądają ciała niebieskie.
  3. Poznać właściwości Księżyca.

Już w najprostszym zadaniu, w budowie modelu Układu Słonecznego, badacze napotykają na poważne trudności. Dzięki rozwiązywanym problemom zrozumieją zapewne sens trudnego stwierdzenia: „kosmos jest pusty”. Jest to kolejny przykład wskazujący na to, że nic nie uczy tak dobrze nowych pojęć, jak samodzielna praca badawcza.

Mamy nadzieję, że uczniowie wykonają również własne obserwacje astronomiczne np. Księżyca. Może uda się im zainteresować koleżanki i kolegów. W Internecie jest dużo zdjęć planet, gwiazd, galaktyk itd. jednak warto pamiętać o uczniowskich obserwacjach, chociaż najprostszych (według zasady: własne znaczy lepsze). Często zapominamy, że o jakości kształcenia szkoły w dużo większym stopniu stanowi jej kultura, niż wyniki egzaminów zewnętrznych. Koło astronomiczne działające przy gimnazjum trudne jest do przeceniania.

 

 

Czekamy na dalszy rozwój projektu!

 

Wybrał i opracował Marek Piotrowski