Program realizowany przez:
„Jaki jest wpływ telefonów komórkowych na młodzież gimnazjalną?”
Opiekunką zespołu uczniowskiego, który zrealizował projekt jest Izabela Okrzesik – Frąckowiak z Gimnazjum w Wieleniu. Rekomendacja ekspera CEO, Marka Piotrowskiego:Trzy zespoły postawione przed trudnym zadaniem wykorzystywały różnorodne metody badawcze, zbliżając się do rozwiązania problemu, którego pełne ostateczne rozwiązanie nie jest możliwe.
Komentarz eksperta CEO, Marka Piotrowskiego:Uczniowie sami wybierają problem, jaki chcą rozwiązać. Czasami stawiają zbyt trudne pytania i stąd zapewne część ich prac polega na kopiowaniu z Internetu gotowych rozwiązań / odpowiedzi do multimedialnej prezentacji. Ze względu na wybór niełatwej tematyki, zintegrowany projekty wykonywany przez uczniów pracujących pod opieką p. Izabeli Frąckowiak mógł być właśnie taką pracą opartą na Ctrl+C i Ctrl+V. Jednak tak się nie stało. Dzięki własnej inwencji i pomocy nauczyciela uczniowie wykonali wiele ciekawych badań, które warto modyfikować i rozwijać dalej.
Tematyka projektu:
Telefon komórkowy: przyjaciel, czy wróg?
Zespół projektowy A. - Temat projektu: „Fale dźwiękowe i elektromagnetyczne”),
Zespół projektowy B. - Temat projektu: „Hałas a człowiek”
Zespół projektowy C. - Temat projektu: „Budowa telefonu komórkowego”.
Wprowadzenie dla nauczyciela:
Telefon komórkowy jest tak powszechny, że temat budzi zainteresowanie sam w sobie już na wstępie. Przedstawienie go w ciekawy sposób jeszcze bardziej potęguje zainteresowanie uczniów.
Pojęcia, które powinni znać uczniowie przed rozpoczęciem projektu:
Przed przystąpieniem do wykonania projektu uczniowie poznać powinni takie pojęcia jak wartość średnia, długość i częstość fali, ciśnienie skurczowe i rozkurczowe krwi.
Problem, który chcieli uczniowie rozwiązać:
Zespół projektowy A. Problem: „Jaki jest wpływ pola elektromagnetycznego na zdrowie człowieka?”,
Zespół projektowy B. Problem: „Jaki jest wpływ telefonów komórkowych na młodzież gimnazjalną?”,
Zespół projektowy C. Problem: „Wpływ psychologiczny telefonów komórkowych na młodzież gimnazjalną?”
Realizacja projektu:
Główne zadania |
Działania |
---|---|
Badanie wpływu rozmowy telefonicznej na układ krążenia za pomocą pomiarów ciśnienia krwi. |
Zebranie informacji na temat szkodliwości fal elektromagnetycznych i pomiaru ciśnienia krwi. Przeprowadzanie badań (z pomocą pielęgniarki szkolnej), których celem było określenie wpływu rozmowy telefonicznej na ciśnienie krwi u kolegów i koleżanek Wyniki: Stwierdzono, że: w trakcie krótkiej rozmowy (klasa II):
Analiza wyników. Uwaga. Ewentualna różnice występujące w wynikach pomiarów ciśnienia przed i po rozmowie, mogą być efektem rozmowy i samego pomiaru. Nic nie wskazuje na to, że zmiana ciśnienia jest spowodowana oddziaływaniem fal elektromagnetycznych na człowieka. Jest to dobry przykład eksperymentu, którego wyniki należy przedyskutować z gimnazjalistami, by wyjaśnić im jak można manipulować wnioskami z doświadczeń (następny przykład podano w odnośnikach). Ustalenie formy prezentacji wyników. |
Przeprowadzenie badań ankietowych wśród kolegów i koleżanek na temat: „Jaki jest wpływ telefonów komórkowych na młodzież gimnazjalną?”. |
Poszukiwanie w Internecie dogodnych ankiet. Wybór ankiet. Przeprowadzenie badań ankietowych ankietowania na temat mediów, w tym telefonu komórkowego. Wyniki: Codziennie ok. 70% procent gimnazjalistów ogłada TV przez mniej niż godzinę, a ok. 30% od 1 do 5 godzin,
Analiza wyników. Ustalenie formy prezentacji wyników. |
Trzecim elementem projektu było odnalezienie przez uczniów ciekawych doświadczeń pokazujących efekty związane z powstawaniem i rozchodzeniem się fal.
|
Poszukiwanie w Internecie ciekawych doświadczeń. Wybór doświadczeń. Przygotowanie i przeprowadzenie doświadczeń. Wyniki: Telefon komórkowy jest przecież nadajnikiem i odbiornikiem fal elektromagnetycznych, warto, więc przeprowadzić doświadczenia uzmysławiające kolegom i koleżankom zjawiska falowe. Zaproponowane przez gimnazjalistów proste doświadczenia, do których wykonania nie było potrzebne specjalistyczne wyposażenie ukazywały:
Analiza wyników doświadczeń, jakie przygotowano Ustalenie formy prezentacji wyników. |
Publiczna prezentacja projektu |
Opracowano trzy raporty: 1. Badanie wpływu fal elektromagnetycznych na układ krążenia 2. Uzależnienie od mediów 3. Eksperymenty z Akademia uczniowską. Wieleń 2011 |
Tematy konsultacji:
Co będziemy robić na SKN w II semestrze? |
Prezentacja projektów edukacyjnych. Zrozumienie idei projektów edukacyjnych |
Wybór tematyki projektu. |
Wykonanie informacji na temat pomiarów ciśnienia i szkodliwości fal elektromagnetycznych |
Wykonanie informacji na temat badań ankietowych na temat wpływu mediów |
Wykonanie informacji na temat pomiarów ciśnienia i szkodliwości fal elektromagnetycznych |
Opracowujemy NaCoBeZU |
Jak dokumentować naszą pracę? |
Pracujemy z programem PowerPoint |
Zakładamy blog uczniowski |
Wykonanie pomiarów ciśnienia krwi i ich interpretacja. |
Wykonanie badań ankietowych i ich interpretacja. |
Przygotowanie i przeprowadzenie doświadczeń. |
Wstępne przygotowanie scenariusza publicznej prezentacji projektu |
Próba generalna prezentacji |
Podsumowanie projektu, samoocena i ocena nauczyciela |
Prezentacja:
Forma prezentacji: |
Publiczną prestację projektów prowadzona na podstawie prezentacji multimedialnej. |
Odbiorcy prezentacji: |
Prezentacja jest zaplanowana podczas zebrania z rodzicami |
Załączniki wybrane przez eksperta:
|