Na podstawie pracy uczniów pod opieką Joanny Kaniewskiej z Publicznego Gimnazjum nr 1 w Garwolinie. Opiekunka grupy uczniowskiej uczestniczyła w kursie "Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie" w ramach projektu Akademia uczniowska.

 

 

 

 

 

Materiał opracował Michał Szczepanik na podstawie analizy sprawozdań nauczycieli uczestniczących w kursie Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie Akademii uczniowskiej.

Poziom gier jest różny, podobnie jak i przygotowanych przez uczniów instrukcji, część z nich jest naprawdę zawiła i wymaga dużego skupienia przy analizie zasad. Przykłady ,które prezentujemy poniżej wzorowane są na grach, z jakimi uczniowie mieli styczność, na co dzień.

Przykład 1.

Materiał opracował Michał Szczepanik na podstawie analizy sprawozdań nauczycieli uczestniczących w kursie Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie Akademii uczniowskiej.

Rebusy nie należały do częstych form wzajemnego nauczania, być może problemem był odpowiedni dobór rysunków, gdyż sugerowaliśmy w materiałach kursu, aby w miarę możliwości była to na każdym etapie samodzielna praca ucznia.

Przykład 1

Materiał opracował Michał Szczepanik na podstawie analizy sprawozdań nauczycieli uczestniczących w kursie Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie Akademii uczniowskiej.

Takich filmów można znaleźć całkiem sporo na serwisach typu youtube.pl vimeo.com Dobrym pomysłem na pracę z filmem, może być udostępnienie uczniowi płyt DVD lub kaset video z doświadczeniami, płyty takie dosyć często wydawnictwa załączają, jako obudowę dydaktyczną. Poniżej prezentowane są przykłady filmów znalezionych w Internecie:

 

Z fizyki

 

W sprawozdaniach z modułu IV, pojawiło się wiele form sprawdzianów wiedzy uczniów. Tak jak w poprzednich edycjach, dominowały takie formy jak test, krzyżówka i rebus, choć czasem uczniowie wykazywali się większą inwencją twórczą. Tendencją jaką daje się zauważyć, jest odejście od oceniania stopniem szkolnym takich prac, to bardzo dobry kierunek, gdyż unika się nieporozumień jakie wcześniej były obserwowane. Szkoda tylko, że uczniowie w swoich pracach nie informują, czy zastosowano inne techniki oceny jak samoocenę, ocenę koleżeńską lub informację zwrotną.

Autor: Ksawery Stojda

 

Dołącz do dyskusji na blogu autora

 

Dziś do mojej kolekcji w Akademii Uczniowskiej zabawowo-relaksowe zajęcia (już wakacje) dla grupy dzieciaków od przedszkola po liceum, a nawet uniwersytet III wieku — przyłączyła się i babcia. Budujemy nasze własne Stonehenge i zegar słoneczny, ślizgamy się po tematach historycznych i elementach astronomii, majsterkujemy, liczymy i malujemy.

 

Grupa docelowa:

Materiał opracował Michał Szczepanik na podstawie analizy sprawozdań nauczycieli uczestniczących w kursie Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie Akademii uczniowskiej.

Teleturnieje w fizyce, podobnie jak w matematyce pojawiały się sporadycznie, i zazwyczaj zasady takiej formy nauki związane były z audycjami telewizyjnymi, na których uczniowie się wzorowali. Przygotowanie teleturnieju zawsze wiązało się z dużym wysiłkiem uczniów, ale zawsze o takiej formie dobrze wypowiadali się uczniowie uczestniczący w grze.

Przykład 1.

Materiał opracował Michał Szczepanik na podstawie analizy sprawozdań nauczycieli uczestniczących w kursie Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie Akademii uczniowskiej.

 Po lekturze licznych sprawozdań nauczycieli pod których kierunkiem uczniowie przygotowywali wzajemne nauczanie, chcę zwrócić uwagę na jedną z istotnych kwestii związanych z tym zadaniem, która często umyka uczniom, a może i nauczycielom. Uczniowie planują proces nauczania. Starają się, by ich propozycja była atrakcyjna i spodobała się rówieśnikom, a także opiekunom SKN-ów. W tym dziele osiągają sukcesy; potrafią zadowolić, a nawet zachwycić klienta.

 

Strony