Podczas tegorocznej wizyty w Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie prof.

Opiekunką zespołu uczniowskiego, który zrealizował projekt jest Izabela Okrzesik – Frąckowiak z Gimnazjum w Wieleniu. Rekomendacja ekspera CEO, Marka Piotrowskiego:Trzy zespoły postawione przed trudnym zadaniem wykorzystywały różnorodne metody badawcze, zbliżając się do rozwiązania problemu, którego pełne ostateczne rozwiązanie nie jest możliwe.

 

Opiekunką zespołu uczniowskiego, który zrealizował projekt jest Jolanta Rębecka z Gimnazjum w Gawlikach Wielkich.

 

Rekomendacja: Proste, ale ciekawe doświadczenie ukazujące uczniom trudności wykonania pomiaru fizycznego w terenie. Osiągnięty efekt WOW. Żmudne przeliczanie jednostek zaczynają być interesujące, bo są potrzebne.

 

Komentarz eksperta CEO, Marka Piotrowskiego:Ciekawy projekt wykorzystujący w praktyce podstawowe wiadomości z programu fizyki związane z wyznaczeniem prędkości.

W tym roku problemy większości projektów związane są z treściami nauczania fizyki. To rozwiązanie zapewne pomaga uczniom w przyswojeniu dużego materiału podstawy programowej. Częściej niż poprzednio wykorzystywano metodę projektów do zwykłej realizacji programu.

 

Część problemów rozwiązywanych przez uczniów ma charakter pytań ogólnych – podstawowych np.:

Uczniowie swoje wnioski zapisali/utrwalili za pomocą rysunków, schematów czy prezentacji multimedialnych. Zdecydowana większość tych prac była wykonywana przez nich samodzielnie (bez wykorzystania przepisu/schematu Ctrl + C i Ctrl + V). Tak trzymać, a w przyszłości nie będzie problemów nie tylko z prawem autorskim, ale równie z interpretacją schematów wykonywanych przez innych (również podczas egzaminów). Oto przykład schematu, i zabawny i konkretny i własny

W większości wypadków podział zespołów projektowych był określony za pomocą losowania. Chociaż zdarzały się sytuacje, w których decydowały również, zainteresowanie wybranym problemem lub „wzajemne relacje występujące pomiędzy uczniami”. W tym ostatnim wypadku musimy być bardzo czujni by wybór zespołów projektowych nie był przejawem sekowania lub marginalizacji kolegów i koleżanek.

 

Nauka podstaw astronomii umożliwia realizację wielu wymagań ogólnych podstawy programowej z zakresu matematyki i przyrody (np. podczas skalowano odległości między planetami Układu Słonecznego).

Uczniowie  Doroty Pera z Publicznego Gimnazjum w Drążnej postanowili:

Opiekunem zespołu uczniowskiego, który zrealizował projekt jest Marek Saulewicz z Gimnazjum Przymierza Rodzin w Garwolinie.

 

Rekomendacja eksprta CEO, Marka Piotrowskiego: Zbyt rzadko nasi uczniowie utrwalają swoją działalność za pomocą własnych zdjęć i filmów. Uczennice pracujące pod opieką p. Marka Saulewicz wybrały przygotowanie filmu, jako podstawową metodę realizacji projektu. Pracowały samodzielnie, więc nie wszystko im się udało.

Zdecydowana większość rozpoczętych przez uczniów projektów może być związana w przygotowaniem i wykonaniem eksperymentu bądź obserwacji. Część uczniów właśnie takie projekty wybrała, oto fragment ze sprawozdań p. Anny Guja i p. Sylwii Tasarz.

 

Procedury wyboru tematu projektu były bardzo zróżnicowane. Cześć nauczycieli, po prezentacji wybranego przez siebie zakresu tematycznego organizowała głosowanie nad wyborem problemów.

 

Czasami o wyborze tematu decydowała jego aktualność, „Wybrali projekt dotyczący wykorzystania energii jądrowej we współczesnym świecie. Wybór tematu był podyktowany głównie zainteresowaniem skutkami, jakie mogą wystąpić w środowisku w związku z tragedią elektrowni jądrowej w Japonii”.

Strony